Mások, hogy csinálják? Mik a legfőbb tanulságok? Melyek a legnagyobb kihívások?
Tagvállalataink körében interjúsorozatot indítottunk, hogy megosszuk a pandémiás helyzet tapasztalatait, tanulságait.
Aki ezúttal válaszol: Auer Zoltán Operational Excellence Lead, Mylan Hungary Kft.
A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc
1. Mi a legnagyobb megoldandó feladat, amivel szembesített Benneteket a krízis?
Rögtön egy fogós kérdés. A válasz nagyban függ attól, hogy a Mylan melyik részlegét vizsgáljuk. Vegyük őket sorra. Raktár: fuvarszervezés; EHS: testhőmérséklet mérés megszervezése; beszerzés: fertőtlenítőszerek, maszkok, kesztyűk beszerzése; mérnökség: gépalkatrész ellátás biztosítása; HR: online interjúk megszervezése; QA/IT: otthoni munkavégzés megszervezése; Operational Excellence: elkezdett projektek életben tartása; tréning osztály: átállni online kurzusokra stb.
Amennyiben vállalati szinten gondolkodunk, akkor a folyamatos bizonytalanság kezelése, állandó újra tervezés és vészforgatókönyvek gyártása a legnagyobb megoldandó feladat. Ezen belül is a napról-napra változó szlovák határzár helyzete, illetve az ehhez kapcsolódó intézkedések. Most éppen kell-e 30 napnál nem régebbi negatív vírusteszt eredmény az ingázóknak vagy sem, ha pozitív lesz az eredmény, akkor mi lesz stb. A Mylan munkavállalóinak 15%-át érinti ez a kérdés, akik nagyrészt a termelésben dolgoznak. Csomagoló sorok állnak meg, ha ők nem tudnak jönni dolgozni.
Továbbá van még egy nagyon fontos probléma, amit szerintem jól sikerült kezelnünk: a dolgozóink folyamatos, pontos tájékoztatása az aktuális helyzetről, teendőkről, bevezetett intézkedésekről. Szerencsére egy korábbi elégedettségi kérdőív kapcsán előjött, hogy ezen a területen bőven van mit fejlesztenünk, így már a vírus kirobbanása előtt sokat tettünk a belső kommunikáció javításáért. Többek között létrehoztunk egy új, kommunikációs menedzseri pozíciót, amely borzalmasan hasznosnak bizonyult az elmúlt időszakban. Napi szinten mennek a friss infók a dolgozóknak az aktualitásokról a TV képernyőkön, e-mailben, faliújságon, közösségi médián keresztül.
2. Hogyan próbáltok előnyt kovácsolni a jelenlegi helyzetből?
Több fronton is új lehetőségek nyíltak a vírus miatt. Tavaly a helyi vezetőség szintjén elindult az otthoni munkavégzés szabályozásának kidolgozása és jóváhagyása, de azt globális szinten még nem sikerült elfogadtatni. Eddig ez a fajta munkavégzés nálunk nem volt bevett gyakorlat, de az új helyzet rákényszerített bennünket is, hogy rögtön élesben próbáljuk ki. A KPI-ok szerencsére azt mutatják, hogy a home office-nak nincs negatív hatása a teljesítményre, úgyhogy bízom benne, nem csak átmeneti intézkedésről van szó, hanem hosszabb távon is alkalmazni fogjuk.
Másik dolog, amiből igyekszünk profitálni, hogy – a sajnos növekvő munkanélküliségből adódóan – most nagyobb mozgásterünk van a jelentkezők szelekciójában, így megpróbáljuk feltölteni az üres pozíciókat. Eddig országos szinten ebben a régióban volt a legalacsonyabb, 2 %-os a munkanélküliségi ráta, ami nagyban megnehezítette a toborzási feladatainkat.
3. Mi az, ami már soha nem lesz olyan a cégen belül, mint azelőtt?
Remélhetőleg a home office😊, de változóban van a megbeszéléseink kultúrája is. Most nagyon sok a Teams, illetve a Zoom videokonferencia a személyes találkozók helyett. Úgy vettem észre, hogy ezekre a megbeszélésekre csak azok csatlakoznak be, akiknek tényleg szükséges, feleslegesen nem ülik azokat végig. Nincsenek meddő viták, amik azért előfordultak korábban a személyes találkozásaink során. Én személy szerint jobban szeretem a személyes megbeszéléseket, de bízom benne, hogy a mostani tapasztalatokból tudunk profitálni és pozitív irányba változik a megbeszéléseink kultúrája.
4. Mi ment meglepően jól a változtatások közül?
Új szabályok betartása, mint például a testhőmérséklet mérés, távolságtartás, új higiéniai iránymutatások. Nagyon fegyelmezetten követik a kollégák.
5. Mi az, amivel még továbbra is küzd a vállalat?
Az első pontban már említett tényezőket tudnám ismét megemlíteni, azaz a bizonytalan a helyzettel. Egy példa: tegnap azt mondták teljes határzár. Ma már jöhetnek az ingázók, de csak az, aki 30 km-en belül lakik a legközelebbi határátkelőhöz. Az esti hír szerint kell hozzá munkáltatói igazolás. Holnap már negatív teszttel kell rendelkezni. Nehéz erre tervezni.
6. Mi a legnagyobb személyes munkahelyi felismerésed a járvány kapcsán?
Jó kis stressz teszt volt ez a vírus. Nagyon jól megmutatta, hogy a Mylan mennyire tud gyorsan, jól reagálni a kialakult helyzetre. Milyen az alkalmazkodó képessége? Hogyan és milyen minőségben tud újra- és újra tervezni, reagálva az akár óráról-órára változó helyzetre?
Optimistán tekintek a jövőbe. Tigrisek vagyunk és nem dinoszauruszok?! 😉
Az interjúsorozat további részei:
#2 CooperVision CL Hungary Kft.
#3 Hungarian Alliance Logistics Kft.
#4 Praktiker Kft.
#5 Nilfisk Production Kft.
#6 Lufthansa Systems Hungária Kft.
#7 Coloplast Hungary Kft.
#8 UNOBI Design Communication Kft.
#9 SAP Hungary Kft.
Könyvajánló
- Érdekel a barcelonai 365.café hálózat inspiráló lean átalakulásának teljes története?
- Milyen kudarcaik voltak a kezdetekben és hogyan léptek rajtuk túl?
- Hogyan alkalmazták a lean szemléletet a folyamataikban és a munkamódszereikben, ami végül elvezetett a rendőrségi razziáig?
Tanulj az ő lean utazásukból, és alkalmazd a tanultakat! A Lean, a mindennapi kenyerünk című könyvet ajánljuk mindazoknak, akik most ismerkednek a lean szemlélettel, vagy egy könnyebb olvasmány segítségével szeretnék alkalmazottaikat, ismerőseiket bevonni a lean utazásba.