Gyakorlati támogatás a lean szemlélet alkalmazásában

“A lean szemléletet nem lehet bevezetni,
csak elkezdeni, majd következetesen, nap mint nap alkalmazni”

Lean projektek

Vállalatok lean transzformációját támogatjuk, miközben mentoráljuk vezetőiket.

A Toyota és egyéb vállalatok lean gyakorlatának másolása, valamint a lean eszközök öncélú alkalmazása helyett,
a helyzetfüggő megközelítésben, a munkatársak problémamegoldó képességének fejlesztésében,
a kapcsolódó vezetői rutinok fontosságában hiszünk.

A lean szemlélet tehát:

  • nem lean képzések sorozata
  • nem csupán a folyamatok fejlesztése
  • nem a különböző lean eszközök öncélú alkalmazása, azok használatának mérése, auditálása
  • nem oszt csillagokat, öveket, rangokat
  • nem csak a leanesek feladata
  • nem program, nem lehet bevezetni, csak elkezdeni, és következetesen, nap mint nap alkalmazni

“A lean szemlélet az emberek, folyamatok és rendszerek fejlesztése, a vevői igények teljesítése érdekében, a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával.”

John Shook
Senior Advisor – Lean Enterprise Institute; Chairman – Lean Global Network

A fenntartható fejlesztések kulcsa

A lean egy változási folyamat, amely csak akkor lehet sikeres, ha rendszerszinten közelítjük meg.

John Shook a LEI Lean Transzformációs Keretrendszerében öt kulcsfontosságú dimenziót határoz meg, amelyek egyensúlya nélkülözhetetlen a sikeres változáshoz.

A lean eszközök általi folyamatfejlesztés mellett kulcsfontosságú szerepet kap a szervezeti problémamegoldó képesség fejlesztése, a vezetők példamutatása és az általuk működtetett menedzsmentrendszer.

A lean transzformáció helyzetfüggő, mindig az adott vállalati probléma megoldásához kell igazodnia.

Mi fog történni a közös munkánk során?

A lean szemlélet alkalmazása egy változási folyamat, amelyet mentor szerepben támogatunk.
Együttműködésünk során a fenntartható siker érdekében a Lean Transzformációs Keretrendszer öt dimenzióját vizsgáljuk meg közösen, és fejlesztjük azokat strukturált problémamegoldó folyamatokon keresztül:

1. Cél – Azaz, milyen üzleti (SQDC) problémát akarunk megoldani, amely a vevő számára is fontos? A biztonságos munkakörnyezethez (Safety), a termék vagy szolgáltatás minőségéhez (Quality), a teljesítési hatékonyságunkhoz (Delivery), valamint a költségekhez (Cost) kapcsolható, a tervezett és a tényleges mérőszámok közötti eltérés.

2. Folyamat – Azaz, milyen folyamatot és hogyan kell fejlesztenünk? Melyek azok a folyamatok, amelyek a jelenlegi teljesítményt eredményezik, és mit kell rajtuk fejleszteni ahhoz, hogy elérjük a kívánt állapotot? A dolgozók bevonása kulcsfontosságú!

3. Képességek – Azaz, milyen képességeket és hogyan kell fejlesztenünk? Melyek a fejlesztett folyamatban dolgozó munkatársak jelenlegi képességei, és hogyan kell azokat fejlesztenünk ahhoz, hogy a megváltozott folyamatokat képesek legyenek működtetni, sőt, azt még tovább fejleszteni?

4. Menedzsmentrendszer és vezetői viselkedés – Azaz, vezetőként milyen példával járunk elöl és milyen (napi, heti, havi…) vezetői rutinjaink vannak, amelyek támogatják az első három pontot és a strukturált problémamegoldást?

5. Alapvető szemlélet – Milyen alapvető értékeken, meggyőződéseken alapul az átalakulás? Melyek azok, amelyek támogatják és melyek azok, amelyek hátráltatják a változási folyamatot?

A fenti öt dimenzió ráadásul fraktál, azaz egyaránt definiálható mikrokörnyezetben (egy adott gép vagy cella szintjén), valamint makrokörnyezetben (egy teljes vállalati transzformáció esetén).

Milyen iparágakban dolgozunk és milyen eredményeket értünk el?

Tapasztalatunk az autóipartól a gyógyszeriparon és az energia szektoron át egészen az élelmiszeriparig terjed. Jellemző eredmények ezekben a projektekben:

  • 28-75%-os átfutási idő csökkenés
  • 50-96%-os selejt csökkenés
  • 23-74%-os OEE növekedés
  • 50-92%-os átállási idő csökkenés
  • 60-97%-os készletcsökkenés

Termelési logisztika (betárolás, húzó rendszer, kanban és szupermarket, milkrun, sorkiszolgálás), valamint 3PL, disztribúciós logisztika (átcsomagolás, komissiózás, X-Dock) teljesítményének fejlesztésében működtünk közre:

  • 41-75%-os átfutási idő csökkenés – betárolás
  • 35-62%-os átfutási idő csökkenés – komissiózás
  • 47-90%-os készletpontosság növekedés
  • 39-76%-os készletcsökkenés
  • 27-55%-os munkahelyi baleset csökkenés

Együttműködéseink közt szerepel szolgáltató központok (SSC), bankok, IT szolgáltatók és termelést támogató területek adminisztratív folyamatainak fejlesztése is:

  • 50-82%-os átfutási idő csökkenés
  • 50-96%-os reklamáció csökkenés
  • 42-81%-os LCR (Lost Call Ratio) csökkenés
  • 8-17%-os fluktuáció csökkenés
  • 34-77%-os készletcsökkenés

Az offline és online kereskedelem vásárlási és logisztikai folyamatainak fejlesztésében dolgoztunk együtt ügyfeleinkkel az élelmiszer-kereskedelemtől a pékségeken át a barkács eszközökig:

  • 50-75%-os átfutási idő csökkenés – komissiózás
  • 44-60%-os polc feltöltöttség növekedés
  • 40-87%-os készletpontosság növekedés
  • 39-76%-os készletcsökkenés
  • 59-88%-os ügyfél-elégedettség növekedés

Ügyfeleink mondják

Mióta a LEI-vel dolgozunk, új dimenzióba kerültek a fejlesztések.  Megközelítésük olyan lendületet adott, amely – felső vezetői részvétellel – sikerre van ítélve. Együttműködésünkből fakadó szemléletváltás új utakat nyitott számunkra. Biztosra veszem, hogy velük eredményes lehet az a lean transzformációs folyamat, ami már régóta érik a vállalatunknál.

Antal Ágnes – ügyvezető, Hungarian Alliance Logistics Kft.

A helyzet megértésébe tett energiájuk testreszabott megoldásokat, partneri együttműködést és valós tanulási folyamatot hoz minden egyes közös munka alkalmával. A kérdések mentén általuk tartott tükörbe sokszor nem könnyű belenézni, de mindenképpen érdemes. Az így megkezdett úton pedig magabiztos navigátorként kísérnek végig.

Lukács Edit – lean-agilis projekttámogatás osztályvezető, E.ON Hungária Zrt.

Lukács Edit

“A LEI-vel való együttműködés valóban nyitott, barátságos, ugyanakkor nagyon komoly szakmai munka volt! Együttműködésünk során a LEI adta a szakmai támogatást és kivitelezést a Bosch Lean Akadémia elindításában és működtetésében. Mindezt valós problémák megoldásán keresztül, mind cégünk, mind a diákok maximális megelégedésére. Mai napig példaértékű az a szakmai munka, amit a tananyag kidolgozásában, oktatásában a LEI és annak munkatársai, nekünk és a diákoknak nyújtottak!”

Pirint Tamás – autóipari részlegvezető, Robert Bosch Energy and Body Systems

Pirint Tamás

„Eddigi 4 éves közös munkánk során LEI színekben olyan csapatot ismertem meg, amelynek legfontosabb az ügyfél valódi problémájának közös megértése, a megoldások közös megtalálása és megvalósítása úgy, hogy ebből maga az ügyfél, mint szervezet, a legtöbbet tudja profitálni. Mindezt magas szakmai színvonalon, rugalmasan és a korrektség keretei között.”

Sólyom Béla – stratégiai projektvezető, Praktiker

Sólyom Béla, Praktiker

Esettanulmány – lean fejlesztések egy disztribúciós központban

JISHUKEN A COLOPLASTNÁL

“Folyamatai fejlesztése érdekében a Coloplast tatabányai disztribúciós központja együttműködött a Lean Global Network (LGN) szervezettel egy háromnapos jishuken workshop formájában.
A fejlesztéseken – külföldi és hazai lean szakértők támogatásával – párhuzamosan három csapat dolgozott, és számos változtatást hajtottak végre a Lean Transzformációs Keretrendszer dimenziói mentén

Kikkel fogok együtt dolgozni?

Fontosnak tartjuk, hogy rendelkezzünk tapasztalattal arról, amiről beszélünk. Ez az oka annak, hogy csapatunkban nincsenek frissen diplomázott, junior “szakértők”. Hisszük, hogy a hitelesség egyik alapja a gyakorlati tapasztalat.

Munkatársaink ezért különböző iparágakban, különböző szakterületeken szereztek legalább 15 éves tapasztalatot. Mind leanesként, mind közép- és felső vezetőként alkalmazták a lean elveket a mindennapi munkájuk során.

Emellett a Lean Global Network (LGN) tagszervezeteinek hálózata lehetőséget ad a határokon átívelő tudásmegosztásra, továbbá arra, hogy személyesen is részt vegyünk nemzetközi projektekben (pl. USA, Spanyolország, Lengyelország) és neves külföldi szakértők mellett fejlesszük tovább saját tudásunkat.

Referenciáink

Auchan
Biofilter
Carrier
Dr. Oetker
Groupe Renault
MVM
Audi
Bonduelle
Colas
Elmű Émász
Mars
Praktiker
Slovnaft
Avis Budget Group
BOS Frucht
Coloplast
E.ON
Mol
Schott
SMP

Bare International
Bosch
Continental
Fino Food
Mylan
Shiwaforce

Gyakorlati támogatás a lean szemlélet alkalmazásában