Mások, hogy csinálják? Mik a legfőbb tanulságok? Melyek a legnagyobb kihívások? – tagvállalataink körében interjúsorozatot indítottunk, hogy megosszuk a pandémiás helyzet tapasztalatait, tanulságait.
Aki ezúttal válaszol: Soós Balázs Norbert – CFO, Lufthansa Systems Hungária Kft.
A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 2 perc
Az interjúsorozat korábbi részei:
#1 Mylan Hungary Kft.
#2 CooperVision CL Hungary Kft.
#3 Hungarian Alliance Logistics Kft.
#4 Praktiker Kft.
#5 Nilfisk Production Kft.
1. Mi a legnagyobb megoldandó feladat, amivel szembesített Benneteket a krízis?
Tekintettel a légiközlekedésben résztvevőkre – mint a kizárólagos ügyfeleinkre és a válság kiemelt áldozataira –, nehéz megbecsülnünk, milyen hosszan és milyen mélyen lesznek végül érintettek a válságban, így nehéz felmérnünk, hogy pontosan mire is kell felkészülnünk. A Lufthansáról szóló hírek nemcsak a Lufthansára igazak, hanem gyakorlatilag minden légitársaságra, mivel a Lufthansa Európában nagyon jelentős szereplő, így extra reflektorfényt kapott. Akárhogyan is, a neheze számunkra még hátra van. Ennek árnyékában azon dolgozunk, hogy minél tovább tartsuk az embereinket a „fedélzeten”, minél tovább tudjunk nekik értelmes munkát adni. Abban bízunk, hogy mihelyst levegőhöz jutnak a légitársaságok, nagyarányú fejlesztésekbe kezdenek új típusú, mesterséges intelligencián alapuló, prediktív előrejelző és optimalizáló szoftverek tekintetében, illetve még nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitalizációra, az automatizálásra és a személyes kontaktust nélkülöző, teljes értékesítési láncot és szolgáltatást lefedő IT megoldásokra. Tekintettel ugyanakkor arra is, hogy speciális vevőkörünk lévén egyedi, speciális tudás halmozódik nálunk, úgy véljük, ha megfelelő költségstruktúrával biztosítjuk, sőt, fejlesztjük ezt a tudást, akkor a túlélés után tovább erősödhet piacvezető pozíciónk a légiközlekedési informatika terén az egész légiközlekedésben.
2. Hogyan próbáltok előnyt kovácsolni a jelenlegi helyzetből?
Ahogy az előző pontban említettem: nagyfokú tudáskoncentrációval, a természetes fluktuáció kordában tartásával arra készülünk, hogy amikor újra érkezik a nagy bumm, a Lufthansa már felkészülten, kapacitásokkal és szakértelemmel felvértezve azonnal munkához tudjunk látni. Célunk, hogy első számú, esélyes opcióként tudjunk reagálni az ügyfélkörünk igényeinek kielégítésére, illetve a még általuk meg nem fogalmazott igényekre is előremutató technológiai megoldásokat tudjunk ajánlani és megvalósítani.
3. Mi az, ami már soha nem lesz olyan a cégen belül, mint azelőtt?
Az irodai munka, a javarészt személyes jelenlétre építő, utazás alapú konzultáció és kooperáció. Bár erre számítottunk 2008-2009 után is, aztán a végén mindig kiderül, hogy emberből vagyunk és fokozottan igényeljük a személyes kapcsolatokat, párbeszédeket J. Az viszont szinte bizonyos, hogy a vállalatok felül fogják bírálni az otthoni munkavégzésre vonatkozó szabályzataikat és korábbi gyakorlatukat, mert a dolgozók felé nehéz lenne már azzal érvelni, hogy azért nem engedélyezzük a home office-t, mert szerintünk nem működik jól és hátráltatja a napi munkát.
4. Mi ment meglepően jól a változtatások közül?
Mindenféle hókusz-pókusz nélkül lényegében egy hétvége alatt átállt az egész cég home office-ra, mindenféle kiesés, vevőköri reklamáció, eszkaláció nélkül úgy, mintha mindig is ezt gyakoroltuk volna előtte. Ehhez tartozik, hogy a kollégáink már eddig is hozzá voltak szokva ahhoz, hogy otthonról dolgozzanak, rugalmasabb munkaidő-keretek között és a munka-magánélet egyensúlya az egyik olyan erőssége a cégünknek, amit a nálunk dolgozók kiemelten értékelnek.
5. Mi az, amivel még továbbra is küzd a vállalat?
Mi, akiknek a munkája a légiközlekedéshez kapcsolódik, mind egy hajóban evezünk és a Lufthansa-csoport tagjaként kisebb-nagyobb mértékben, de mindannyiunknak vannak nehézségeink. A válság kezdetekor több projektünket elhalasztották az ügyfeleink, de ezt más feladatokkal kompenzálni tudtuk. Sőt, új szerződéseket is tudtunk kötni a válság alatt, ami azt jelzi, hogy az informatika mindig is kulcsfontosságú marad a vállalatok számára, különösen azok a digitális megoldások, amelyekkel csökkenthetők a működési költségek. Mi teljesen fegyelmezetten végrehajtjuk a kisebb pályamódosításokat, szabályzat-módosításokat és tervezetten készülünk a válság elmélyülő és elhúzódó begyűrűzésére úgy, hogy abból a kollégáink lehetőleg ne sok negatívumot tapasztaljanak. Menedzsment oldalon megsokasodtak az előrejelző-, döntéselőkészítő munkák, a folyamatos, napi szintű egyeztetések a vevőinkkel, beszállítóinkkal, illetve a napi szintű kommunikáció a munkavállalóinkkal. Ezzel lényegében a menedzsment kapta a legnagyobb feladatot, így mi is vagyunk a legfáradtabbak, de ugyanakkor rengeteg új olyan folyamatot, kommunikációs csatornát alakítottunk ki, ami a jövőben segít majd nekünk az előrejelzésekben, a gyors döntésekben és azok olajozott végrehajtásban.
6. Mi a legnagyobb személyes munkahelyi felismerésed a járvány kapcsán?
Ha HO-ban dolgozok, akkor számomra megszűnik a család: kevesebbet látnak, mint amikor elmegyek dolgozni. 🙂
Mindenhol jó, de legjobb otthon! Ugyanakkor nagyon jól esik kimozdulni otthonról és találkozni más hús-vér emberrel is! 🙂
Az interjúsorozat további részei:
#7 Coloplast Hungary Kft.
#8 UNOBI Design Communication Kft.
#9 SAP Hungary Kft.
Könyvajánló
- Érdekel a barcelonai 365.café hálózat inspiráló lean átalakulásának teljes története?
- Milyen kudarcaik voltak a kezdetekben és hogyan léptek rajtuk túl?
- Hogyan alkalmazták a lean szemléletet a folyamataikban és a munkamódszereikben, ami végül elvezetett a rendőrségi razziáig?
Tanulj az ő lean utazásukból, és alkalmazd a tanultakat! A Lean, a mindennapi kenyerünk című könyvet ajánljuk mindazoknak, akik most ismerkednek a lean szemlélettel, vagy egy könnyebb olvasmány segítségével szeretnék alkalmazottaikat, ismerőseiket bevonni a lean utazásba.