Covid körkép
6 kérdés – 6 válasz
CooperVision #2

Mások, hogy csinálják? Mik a legfőbb tanulságok? Melyek a legnagyobb kihívások? –tagvállalataink körében interjúsorozatot indítottunk, hogy megosszuk a pandémiás helyzet tapasztalatait, tanulságait.
Aki ezúttal válaszol: Sebestyén Balázs – ügyvezető, CooperVision CL Hungary Kft.

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 2 perc

Az interjúsorozat első része:
#1 Mylan Hungary Kft.

1. Mi a legnagyobb megoldandó feladat, amivel szembesített Benneteket a krízis?

Természetesen az elsődleges az volt, hogyan lehet egy 7/24-ben dolgozó, nagylétszámú gyárat folyamatosan és biztonságosan működtetni. Mivel mi a Medical Devices szektorban működünk, így a kézfertőtlenítő kötelező használata vagy a szájmaszk nem volt idegen a szervezet számára. Ezek használatát kellett kiterjeszteni, hogy most már nem csak a tiszta terekben, hanem mindenkinek, mindenhol használnia kell. Ezeken felül sok olyan intézkedést is meg kellett hozni, amelyek jelentős költséggel jártak (plusz buszok például, hogy a kötelező távolságtartás lehetősége ott is meglegyen). Ezek a dolgozók felé is rendszeres, folyamatos kommunikációt igényeltek.

A másik nagy feladat pedig a hosszú távú stratégia felülvizsgálata. A tervezésnek – amely nálunk 5 évre (!!!) előre történik – meg volt a maga lendülete, dinamikája. Amolyan business as usual: ugyanazok a modellek, ugyanazok a fejben futó algoritmusok. Most viszont ezek mehettek a kukába és olyan stratégián, hosszú távú üzleti terven lehet és kell is dolgoznunk, ahol a CooperVision előnyt kovácsolhat a jelenlegi helyzetből.

2. Hogyan próbáltok előnyt kovácsolni a jelenlegi helyzetből?

A fent már említettek szerint, azaz felülvizsgálva a fundamentális működési mechanizmusainkat is. Valójában a mi esetünkben úgy látjuk, nyertünk egy évet, amikor nem a növekedés nyomása, a kapacitásbővítés szoros határideje alatt kell dolgoznunk, hanem lehet rendezni a sorokat és komolyabb átalakításokat is meg lehet fontolni. Mivel ezek is beruházásigényesek és ilyen időkben nem a P&L hanem a cash-flow diktál, ezért ezek alapos, komoly tervezést igényelnek. A CooperVision esetében akár 2023-ig tartó projekt(ek)ről beszélünk.

3. Mi az, ami már soha nem lesz olyan a cégen belül, mint azelőtt?

Talán a home-office (irodai tevékenységeket végző emberek általi) tömeges méretű tesztelése elfogadottabbá teszi annak jövőbeni gyakorlatát – de ez nem jelent áttörő változást.

4. Mi ment meglepően jól a változtatások közül?

Az emberek alkalmazkodása. Úgy gondolom, hogy a gazdasági visszaesés médiavisszhangja nagyon sok dolgozónál kooperatív üzemmódot alakított ki, ahol mindenki számára fontossá vált munkájának, ezáltal munkahelye működésének megőrzése. Így az intézkedések bevezetése nagyon gyorsan és hatékonyan történhetett meg. Megjegyzem, az anyavállalat vezetése is, mind emberileg, mind anyagilag rendkívül korrekt volt (pl. a májusi béremelés tervezetten megtörtént, a bónusz kifizetéshez kapcsolódóan felfüggesztésre került a 100%-os jelenlét, ingyen maszk még otthonra is, kézkrém a sok fertőtlenítő használatának ellensúlyozására stb.). Természetesen az is hozzátartozik, hogy ez azért is szemet szúróan pozitív, mert a munkaerőpiacon az elmúlt pár évben már gyakorlatilag farkastörvények uralkodtak.

5. Mi az, amivel még továbbra is küzd a vállalat?

Egyrészt a piac, azaz a vásárlói szokások alakulásának előrejelzése. Másrészt a működési, gazdasági környezet tervezhetősége: munkahelymentő támogatások alakulása, hosszú távú támogatások/adók alakulása. Harmadrészt pedig a minőségi internetkapcsolat a videókonferenciákhoz, bár ez azt gondolom, mindenkit érint.

6. Mi a legnagyobb személyes munkahelyi felismerésed a járvány kapcsán?

Kellenek a személyes kapcsolatok. Sokkal hatékonyabb irányítani egy dinamikus szervezetet szemkontaktuson keresztül. Kellenek a metakommunikációs inputok: arcizmok rezdülése, testbeszéd, amelyek még a videókonferencián sem jönnek át. Talán ezek miatt is szeretek bejárni dolgozni!

Az interjúsorozat további részei:
#3 Hungarian Alliance Logistics Kft.
#4 Praktiker Kft.
#5 Nilfisk Production Kft.
#6 Lufthansa Systems Hungária Kft.
#7 Coloplast Hungary Kft.
#8 UNOBI Design Communication Kft.
#9 SAP Hungary Kft.

Cikkajánló

Lean_Bakery razzia

Érdekel a barcelonai 365.café hálózat inspiráló lean átalakulásának teljes története? Milyen kudarcaik voltak a kezdetekben és hogyan léptek rajtuk túl? Hogyan alkalmazták a lean szemléletet a folyamataikban és a munkamódszereikben, ami végül elvezetett a rendőrségi razziáig?