Mások, hogy csinálják? Mik a legfőbb tanulságok? Melyek a legnagyobb kihívások? Tagvállalataink körében interjúsorozatot indítottunk, hogy megosszuk a pandémiás helyzet tapasztalatait, tanulságait.
Aki ezúttal válaszol: Pocsai István – gyáregység vezető, Nilfisk Production Kft.
Az interjúsorozat korábbi részei:
#1 Mylan Hungary Kft.
#2 CooperVision CL Hungary Kft.
#3 Hungarian Alliance Logistics Kft.
#4 Praktiker Kft.
1. Mi a legnagyobb megoldandó feladat, amivel szembesített Benneteket a krízis?
A takarítógép gyártásban tipikusan a március-május időszak a csúcsszezon, ilyenkor szoktuk előállítani az éves árbevételünk közel 50%-át. Már januárban nehéz tavaszra készültünk, mert a beszállítói bázisunk jelentős része Kínában található. Annak érdekében, hogy elkerüljük a járvány okozta esetleges alapanyaghiányt év elején még készletet és kapacitást növeltünk.
A vírus pár nap alatt csapott le Európára és a megrendelési állományunk, több mint 40%-kal esett vissza három hét alatt. Jelenleg a legnagyobb megoldandó feladat, hogy a szabad kapacitásunknak értékteremtő feladatokat tudjunk biztosítani, elkerüljük a létszámleépítést és az üresjáratnak számító nyári szezonban dolgozzuk le a koronavírus okozta árbevétel kiesést.
2. Hogyan próbáltok előnyt kovácsolni a jelenlegi helyzetből?
Két éve fejeződött be egy olaszországi gyáregységünk Szigetszentmiklósra költöztetése, a beszállítói bázist még azóta sem lokalizáltuk. Ezt a 2019-2021-es időszakra terveztük, így most ennek a projektnek a felgyorsításán dolgozunk. A kieső megrendelések helyét minták validálásával és próbagyártásokkal töltöttük fel.
A Nilfisk Production System első építőelemeit 2019-ben kezdtük el lerakni, de mai napig is az alapoknál járunk. Ezen a téren kifejezetten jól tudjuk alkalmazni a kékgalléros munkavállalóinkat, gyorsítjuk a műveleti utasítások standardizálását/frissítését, plusz erőforrást allokáltunk a TPM területre, ahol a hiányzó LOTO (Lockout-Tagout) eljárásokat pótoljuk. A termelésben működő 5S folyamatokat kiterjesztjük gyári szintre, kaizen workshopokkal igyekszünk régóta meglévő problémákra gazdaságos megoldást találni.
3. Mi az, ami már soha nem lesz olyan a cégen belül, mint azelőtt?
Elcsépelt a válasz, de már nálunk is döntés született arról, hogy nagyobb teret engedünk az otthonról történő munkavégzésnek, erre a járvány előtt még csak szabályzatunk sem volt. A digitális kommunikációs eszközök (pl. Teams) használatában is sokat fejlődtünk, idő és költséghatékony módszer mindenki számára.
4. Mi ment meglepően jól a változtatások közül?
Két dolgot emelnék ki. Az egyik, hogy húsvétot követően csökkentett munkaidőt, négynapos munkarendet vezettünk be a Nilfisk teljes magyarországi szervezetében. Példamutató felelősségvállalásról tettek tanúbizonyságot a munkatársaim, az „egy csapat, egy közös cél” vállalati értékünknek megfelelően, hiszen még azon a területen dolgozók is vállalták a munkaidő és bércsökkentést, akik munkájának mennyiségére nem volt közvetlen hatással a COVID-19.
A másik, hogy a járvány kezdetén felállítottunk egy kríziskommunikációs csapatot, akik a középvezetőkkel szorosan együttműködve, sokszor napi szinten tájékoztatják a munkatársakat, a tervezett intézkedésekről, törvényi változásokról és egyéb lehetőségekről. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a kommunikációnk ezen formájára.
5. Mi az, amivel még továbbra is küzd a vállalat?
Amilyen gyorsan csökkent a megrendelésállományunk, most ugyanilyen váratlanul esnek be, előre nem látott nagy rendelések. Ezek időbeni teljesítése óriási kihívás a teljes gyártási szervezetnek. Úgy kell kapacitást növelnünk, hogy munkatársaim jelentős része még mindig a gyermekfelügyelet hiánya okozta nehézségekkel küzd. Még annak ellenére is, hogy a közintézmények már kinyitottak, lesz jó pár hét, amikor a szülőknek a gyermekeikkel kell maradniuk. A rugalmasság értéke ezekben a nehéz időkben újra felértékelődik.
6. Mi a legnagyobb személyes munkahelyi felismerésed a járvány kapcsán?
Együttműködés és rugalmasság. Ha ezek az értékek a helyükön vannak, akkor a legnehezebb helyzetekben is megtaláljuk a sikerhez vezető utat.
Az interjúsorozat további részei:
#6 Lufthansa Systems Hungária Kft.
#7 Coloplast Hungary Kft.
#8 UNOBI Design Communication Kft.
#9 SAP Hungary Kft.
Könyvajánló
- Érdekel a barcelonai 365.café hálózat inspiráló lean átalakulásának teljes története?
- Milyen kudarcaik voltak a kezdetekben és hogyan léptek rajtuk túl?
- Hogyan alkalmazták a lean szemléletet a folyamataikban és a munkamódszereikben, ami végül elvezetett a rendőrségi razziáig?
Tanulj az ő lean utazásukból, és alkalmazd a tanultakat! A Lean, a mindennapi kenyerünk című könyvet ajánljuk mindazoknak, akik most ismerkednek a lean szemlélettel, vagy egy könnyebb olvasmány segítségével szeretnék alkalmazottaikat, ismerőseiket bevonni a lean utazásba.