A probléma te vagy!
A tisztelet ereje (részlet)

Hogyan lehet egy vállalkozást növekedési pályára állítani azzal, hogy az emberekre összpontosítunk?

A történetben Andy Ward sensei Jane Delaney vezérigazgatót tanítja meg arra, hogyan vesse be tudatosan a lean vezetési eszközöket a személyes kompetenciái fejlesztésére, és miként érje el, hogy vállalata céltudatosan és folyamatosan fejlessze a mindennapi munkavégzést. Jane felismeri: ahhoz, hogy másokat megváltoztasson, először önmagát kell megváltoztatnia.

Részlet a A tisztelet ereje című könyvből

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 6 perc

Szerző: Michael Ballé és Freddy Ballé

Fordította: Sperla Gábor, Weisz Böbe

Jane Delaney nem bírta tovább.

– Elég! – kiáltott fel a Southcape Software vezérigazgatója legfőbb megrendelőjük, a Nexplas képviselői felé fordulva.

– Elég. Nem látják, milyen keményen dolgozunk önöknek ezen a projekten? Sem azt, milyen sokat teljesítettünk már eddig is? Ennek ellenére ma semmi mást nem tettek eddig, csak sorolták a problémákat és kritizálták a munkánkat. Semmi tiszteletet nem tanúsítanak felénk!

Mivel biztosítani akarta csapatát a támogatásáról, Jane összeszedte magát, és folytatta.

– Tisztában vagyok azzal, hogy önök az ügyfeleink, de a mi vállalatunkkal nem lehet így bánni. Megoldjuk a kérdést. A Southcape mindig kielégíti az ügyfelek igényeit. Egyszerűen szükségünk van még egy kis időre.

Andrew Ward, a Nexplas alelnöke, átható tekintettel nézte. Már fél éve dolgoztak ezen a projekten, de még mindig nem érték el az első mérföldkövet. Ha a dolgok nem változnak meg gyökeresen – és azonnal –, mind a projekt, mind az egész üzleti kapcsolat zátonyra fut. Muszáj megbeszélniük a dolgokat.

– Jane – mondta határozottan –, hidd el, hogy igenis problémával küzdünk. De szerintem nem ezen az értekezleten fogjuk megoldani a kérdést. Beszélhetünk esetleg az irodádban?

Jane íróasztala két oldalán, egymással szemben álltak.

– A probléma itt van – jelentette ki Ward.

– Ez alatt mégis mi a…?! – háborodott fel Delaney, de a válasza további részét elharapta.

A férfi az ügyfelük, és elég rosszul áll a szénájuk, de… most komolyan?

– Pontosan mit értesz ez alatt? – javította ki magát. A probléma itt van – ismételte meg Ward olyan higgadtan, hogy Jane egészen kikelt magából.

A nagy hegyi beszéd után, hogy a beszállítóitokkal partneri viszonyt akartok kiépíteni, most egyik pillanatról a másikra ránk hárítjátok a felelősséget? – Delaney kezdett kijönni a sodrából, de még időben észrevette magát.

– Lehet, hogy a kommunikáció nem megy simán, de az én értelmezésemben a kommunikáció kétirányú utca.

– Azt, hogy a probléma itt van, nem a vállalatra értettem – pontosított Ward. – Hanem az irodádra, pontosabban személy szerint rád. Te vagy itt az első számú vezető.

Jane hitetlenkedve nézett rá, a szeme villámokat szórt. A férfi állta a tekintetét, és folytatta.

– Vezetőként a mi dolgunk biztosítani, hogy az embereink sikeresen végezzék a munkájukat. A sikeres munkavégzés a joguk, nem a kötelességük. Ez viszont pontosan meghatározza a mi menedzseri, sőt főnöki kötelességeinket. Részleteiben is meg kell ismernünk a munkájukat ahhoz, hogy segítsünk nekik legyőzni az akadályokat, amelyek miatt nem tudnak jó munkát végezni: a biztonsági kérdéseket, a túlterheltséget, a rossz szervezést, a hibás anyagokat, a nem megfelelő munkamódszereket és hasonlókat. Ez a mi dolgunk.

– Honnan veszed, hogy…

– Nézd, véleményem szerint neked kell rájönnöd, mit akar az ügyfél. Neked kell átlátnod, a csapatod mit tesz nap mint nap. Mindezt azért, hogy te elősegítsd a sikerüket, és végső soron azért, hogy konstruktívabb módon tudjunk együttműködni.

– Nézd, tudom, hogy ilyesmit nem szívesen hall az ember. Elnézést is kérek, de muszáj volt elmondanom – folytatta Ward. – Azért jöttem, hogy megnézzem, mi folyik itt, és a mostani megbeszélés alapján készen állok lefújni az egész projektet. A beszerzési igazgatónk is pontosan ezt javasolta. Azzal egyet kell értened, hogy ez inkább iszapbirkózás volt, mint produktív értekezlet, és őszintén szólva, az értékteremtő munka iránti elkötelezettségünk nem enged ekkora pazarlást.

– De…

– Mindazonáltal – emelte fel az ujját Ward –, mivel ez a projekt kulcsfontosságú a számunkra, és annak szellemében, hogy mindent meg kell tennünk a kölcsönös megértés érdekében, megkértelek, hogy négyszemközt beszéljünk, és most itt állok, és megpróbálok szót érteni veled. A kérdés az, figyelsz-e?

Delaneyt dühítette a férfi arroganciája, nagy részét azonban annak tudta be, hogy az autóipar durva világában csak így lehet érvényesülni. Ahogy igyekezett uralkodni az érzésein, el kellett ismernie, a férfi nem is annyira erőszakos. Ő a nagy autóipari beszállító, a Nexplas európai alelnöke, és mégis vette a fáradságot, hogy ellátogasson az irodájukba. Ez már önmagában is szokatlan volt Jane általában az informatikusokkal került kapcsolatba, a nagykutyákkal ritkán. Az biztos, hogy a Southcape nem veszíthet el még egy megrendelést.

„Menni fog – biztatta magát. – Arculatmentés. Szerződésmentés.

– ”Mit értesz az alatt, hogy személy szerint én vagyok a probléma? – kérdezte kevésbé támadó hangon. – Csak azóta veszek részt ebben a projektben, hogy Peter Rodriguez elment a cégtől, és itt hagyott minket a slamasztikában.

– Nos, ez is a probléma része, és ez az egyik oka, hogy mindent meg akarunk tenni azért, hogy továbbra is veletek dolgozhassunk: nagyon szerettünk Peterrel dolgozni; összességében véve remek munkát végzett. Ami azt illeti, előre szólt nekünk, hogy másik munkahelyet keres, mert már nem szeret a Southcape-nél dolgozni.

– Hogy mit csinált? – kiáltott fel Delaney döbbenten. – A hátam mögött közölte veletek, hogy miattam mond fel? Ez aztán…

– Nem kifejezetten miattad – szakította félbe Ward.

– Akkor meg miért?

– Nos, tudtunk róla, hogy mi folyik itt, és nem léptünk közbe, ez valóban a mi hibánk. Elismerem, hogy nem tettünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy folytassuk a partneri viszonyt, és ez az oka annak, hogy most ilyen kínos ez a beszélgetés – tette hozzá.

Az arcán látszott, nem teljesen van ínyére az, amit közölnie kell.

– De te vagy a vezérigazgató. Megpróbálom érthetően kifejezni magam. Minden út hozzád vezet.

– Tessék? Már megbocsáss, de folyamatosan változó és csak nagyritkán egyértelmű elvárásokkal szembesülünk… Arról nem is beszélve, milyen ellenkezést tapasztalunk olyan dolgokkal kapcsolatban is, amelyekről tudjuk, hogy jól csináljuk! Erre te most azt mondod, hogy mindez az én hibám! – háborgott. Kicsit tartott attól, hogy túl messzire megy, ha azzal próbálja megvédeni a vállalatát, hogy a férfi fejéhez vágja a Nexplasszal kapcsolatos sérelmeit.

– Igen – közölte a férfi hűvösen. – Én is ismerem ezt az érzést… Még annak idején az én vezérigazgatóm is ugyanezt mondta nekem, és nagyon rosszul esett. Hogyan lehetnék én a probléma, igaz? Hiszen semmi nem működik! Hadd magyarázzam el. Sok tekintetben alapvetően a tiszteletről van szó, ahogy te is mondtad. A tisztelet olyan gyakorlat, ami nálunk, a Nexplasnál több fontos jelentéssel is bír. A fő stratégiánk az emberi erőforrás fejlesztésével előremozdítani a vállalatot. Erre egy általános kifejezéssel utalunk: ez a tiszteleten alapuló vezetés. A legfőbb alapelvünk az, hogy az emberek fejlesztésével érjük el a céljainkat. A tiszteleten alapuló vezetés a gyakorlatunk: egy sor tevékenységből és különféle megközelítésekből áll. Nemcsak beszélünk róla, hanem eszerint is cselekszünk. Tiszteletben tartjuk az emberek tapasztalatát és kreativitását, azt a jogukat, hogy biztonságban érezzék magukat és sikeresek legyenek a munkájukban, akár ügyfelekről, akár alkalmazottakról, akár beszállítókról van szó.

– Ward az ujján számolta beszéd közben a pontokat:

  1. Mindig mindenkit bevonunk a problémamegoldás folyamatába, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy megértsük egymás nézőpontját.
  2. Ez garantálja a minőséget, a produktivitást és a rugalmasságot, mivel igyekszünk kiküszöbölni az elégedetlenséget és a nem értékteremtő munkát. Összességében a produktivitás gazdagságot jelent.
  3. Mindenki osztozik a sikerben, és elismerjük a részvételt és a kezde- ményezést. Így lesz a tiszteletre tett ígéretünk hiteles, a hosszú távú növekedésünk pedig fenntartható. Egyszerűen nem létezhet ügyfél- elégedettség alkalmazotti elégedettség nélkül.

– Nagyjából ennyi – tette hozzá, elgondolkodva nézve kitárt tenyerét. – Isten a megmondhatója, hogy nem mindig sikerül, de minden nap igyekszünk ezt a gyakorlatot követni. Sosem könnyű, és magától nem is történik meg.

Könyvajánló

  • Vezető vagy és szeretnéd kihozni alkalmazottaidból a maximumot?
  • Érdekel, hogy mik azok a vezetői titkok, eszközök, melyek segítenek a tartós siker elérésében?
  • Szeretnél igazi lean szemléletű vezetővé válni?

A Tisztelet ereje Regény a lean szemléletű vezetésről című könyv segíteni fog saját magad, és csapatod fejlesztésében, így együtt tudtok tartós sikereket elérni! Alapmű azok számára, akik szeretnék elsajátítani a lean szemléletű vezetés alapjait.