Elemi lean – Mindent, amit a leanről tudok, az első osztályban tanultam

  • Emlékszel még a jeledre az óvodából?
  • Emlékszel még arra, hogy az osztálytermek falát képekkel és folyamatábrákkal díszítettétek a könnyebb megértés érdekében?
  • Miért felejtettük el ezeket a rendkívül egyszerű, mégis hatékony módszereket?

Az Elemi lean című könyv többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Részlet az Elemi lean című könyvből

Az elolvasásához szükséges idő: kb. 1 perc

Szerző: Robert O. Martichenko
Fordította: Bányász Réka
Illusztráció: Liz Maute

Elemi lean ábra

“Én kocsival megyek az iskolához, de a feleségemmel együtt azt szeretnénk, ha Abbey a testvérével menne, és kipróbálná az iskolabuszt. Megígérem, hogy követem a buszt, és az iskola bejáratánál találkozunk. Corinne letérdel Abbey elé, és egy kartonból kivágott méhecskét tűz a blúzára, amelyen ez áll: „Első nap az első osztályban.”

– Ó – mondom Corinne-nak –, tetszik ez a kitűző. Ez valami új? Nem emlékszem, hogy Emilee-nek lett volna ilyen, amikor elkezdte az első osztályt.

– Az iskola tavaly kezdte használni ezeket – így Corinne. – Ez a többi gyereknek, a tanároknak, kisegítőknek, mindenkinek megkönnyíti, hogy észrevegyék, ki elsős, és segíteni tudjanak neki – mondja, aztán kihúz még valamit a táskájából. – Ezt pedig neked kell viselned – és idead egy nyakba akasztható táblácskát a következő felirattal: „Látogató szülő”.

– Mi ez? – kérdem.

– Ezt kell hordanod az iskolában – mondja Corinne. – Hasonló Abbey méhecskéjéhez; így azonosítják a kísérő szülőket.

Még elmondanám, milyen nagyszerű ez a vizuális irányítás, de már hallom a lányaimat a hallban:

– Gyere már, Apa, elkésünk! – kiáltja Abbey, és már félig kint van az ajtón.

Anyukája és én kilépünk a ház elé. Megkérdezem Corinne-t, mikor is kell a busznak érkeznie, és nagyon remélem, hogy nem úgy hangzik, mintha teljesen tájékozatlan apuka volnék – ami előfordul velem néhanap.

– Nyolc huszonkettőkor – feleli Corinne. – Benne van a helyi újságban, emlékszel? Az este mutattam neked – és megjegyzését könyökével nyomatékosítja a bordáimon.

– Képesek ennyire pontosnak lenni? – kérdem.

– Gondolom, megfigyelték, mennyi idő az út a felszálló gyerekek számától függően – mondja – Szoros időbeosztás, de azt hiszem, így kell megtervezniük, hogy ennyi gyereket időben fel tudjanak venni.

Odaérünk a buszmegállóba, ahol más környékbeli szülők és gyerekek is várakoznak. A tanulók csoportokban állnak, vannak köztük középiskolások, általános iskolások és azok, akik a Williams Általános Iskolába tartanak. Hangosan gondolkodom:

– Remélem, hogy Abbey és Emilee jó buszra szállnak!

Befut egy élénksárga iskolabusz, és Abbey izgatottan az ajtóhoz siet. A sofőr hamar észreveszi a méhecskés táblát, és kiszól:

– A te buszod is mindjárt jön, kisasszony, ez most a Daniel County Középiskolába megy!

Abbey visszaszalad hozzám, az iskolások felmasíroznak, és a busz továbbmegy. Nemsokára megjelenik a mi buszunk, erre már a Williams Általános Iskolába menők szállnak fel. Megnyugtató látni, hogy milyen jó szolgálatot tesz az azonosító: Abbey nem téveszthette el a buszát. Közben drága rakományunk a családi fényképezőgépek kattogásától kísérve már fel is jutott, és ezzel elkezdődik Abbey első teljes iskolai napja.”

  • Most ismerkedsz a lean szemlélettel?
  • Szeretnéd a vállalat minden szintjén elterjeszteni a lean alapjait?
  • Egyszerű, rövid, érthető összefoglalót keresel a lean alapjairól?
  • Hosszú évek óta leanesként dolgozol, a családod mégsem érti, mit is csinálsz?

Rendeld meg a könyvet, és kukkants be egy általános iskola falai mögé egy leanes szemüvegén keresztül!


A könyv megjelenését támogatta:

Raiffeisen bank
Trilogiq