A standard munka öt hiányzó eleme – 3. rész

Két legutóbbi cikkemben (1. rész, 2. rész) bemutattam a standard munka (Standard Work, SW) öt elhanyagolt aspektusát. Néhányan azonnal kértek egy cikket arról, hogy pontosan mi is a SW? Íme egy gyors, bevezető vázlat, a LEI három “P” keretét követve: Cél, Folyamat, Emberek (Purpose, Process, People). Egyesítsük ezt a hármat, amikor nekifogunk a standard munka létrehozásának.

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc


Szerző: John Shook
Fordította: Bányász Réka

Cél

  • Kiindulópont a fejlesztéshez
  • A szervezeti célok elérésének eszközei a frontvonalban, ahol a szervezet valódi munkája zajlik.
  • A munkát végző emberek bevonásának eszközei.

Azaz ne feledjük el, hogy miért akarod:

– Elköteleződés – nem megfelelés
– Fejlődés – nem stabil állapot. Stabil állapot nem létezik!
– Kreativitás, újítás, problémamegoldás, fejlesztés – nem a szabályok követése
– Kezdeményezés – nem a parancsok végrehajtása

Folyamat

  • Munka standardok
  • Biztonság, minőség, teljesítmény
  • Megfigyelés és a folyamat tanulmányozása
  • A SW három alapeleme:
  • Ütemidő (takt time, TT) és ciklusidő (cycle time, CT)
    – Más szóval, az időzítés – a vevő által megszabott időzítés és a megmunkálási kapacitás időkorlátai
  • Sorrend (beleértve az elrendezést, valamint az ember-gép kombinációját a folyamatkapacitás lapok és a standard munka kombinációs táblázatok segítségével)
    – Más szóval a termék vagy a szolgáltatás létrehozásának optimális sorrendje: először tegyük A-t, majd B-t, majd C-t
  • S-WIP
    – Más szóval a folyamatban lévő „anyag” mennyisége, nem több, nem kevesebb. Ez lehet alapanyag, alkatrész, vagy információ.
  • A változások megvalósításának standard folyamata (pl. javaslati rendszer)

Emberek

  • A bevonás, elköteleződés, tulajdoni viszony eszközei
  • Minden dolgozó, mint vállalkozó
  • Minőségi kör, Six Sigma
  • Képzés:
  • TWI – Training Within Industry
    – Ha még nem ismered ezt a programot, nézz utána!
    – Munkautasítás (Job Instruction), munkamódszerek (Job Methods), munkakapcsolatok (Job Relations)
    (A Toyota esetében a standard munka és kaizen képzés átvette a munkamódszerek szerepét, ám a vállalatoknak erősen javasolt, hogy a munkamódszerekkel kezdjék, majd később térjenek át a Toyota típusú standard munkára)
  • Képzettségmátrix
    – Külön terv minden személy számára!
  • Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
  • SW a nem standard munkák esetén

1. A SW három szintje
1. szint – ismétlődő termelés-típusú munka

2. szint – az ismétlődő munka támogatása

3. szint – tudás-alapú, vagy szolgáltatói, vagy projekt-alapú munka

2. SW kaizen kontra kreatív vagy tudás-alapú munkavégzés – PDCA

  • Coaching, kérdezni (megfelelő kérdések), nem megmondani, az embereket gondolkodásra és felelősségvállalásra késztetni
  • A felelősség egyre nagyobb és nagyobb átruházása

Ne feledjük: a standard munka egyenletének technikai/folyamat oldala és szociális/emberi oldala egyformán fontos. A jól megtervezett standard munka egyenlő mértékben tükrözi a munka technikai és emberi tényezőit. Ezt tökéletesen szemlélteti egy összeszerelő sor standard munkája a Kaizen Expresszből:

standard munka szerelősor grafika

Kaizen Expressz, 4. fejezet: A Toyota ezt „Fixed Position Stop Systemnek” (fix pozíciós, megállító rendszernek) nevezi. A sor nem áll meg azonnal, amikor a dolgozó meghúzza a kábelt (signal cord), hanem addig megy tovább, amíg eléri a „fix pozíciót,” ahol megáll, hacsak a supervisor nem húzza meg újra, hogy újraindítsa. A következőképpen működik. Amikor a dolgozó észrevesz egy problémát, értesíti a supervisort a kábel meghúzásával, amelynek következtében felgyullad egy lámpa az andon táblán. A supervisor azonnal odasiet (a dolgozó ciklusidején belül) a problémás munkaállomásra és döntéseket hoz. Az első döntés az, hogy hagyja-e tovább haladni az autót a rögzített helyzetig, ahol a sor meg fog állni. Ez azért van így, mert ha a sor azonnal megállna, a soron dolgozó minden ember munkája megszakadna, ami minőségi, biztonsági és más problémákat okozhat. Tehát az összeszerelő soron minden dolgozó munkája össze van hangolva egymással, hogy egyszerre kezdjenek és egyszerre álljanak meg.

cél folyamat emberek

Nézd meg standard munkátokat és strukturált fejlesztési folyamataitokat (kaizen), és meglátod vállalati kultúrátok jelenlegi állapotát!

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevételed van, jelezd azt az [email protected] e-mail címen.

Könyvajánló

Kaizen expressz illusztráció
  • Hogyan fogjunk hozzá a lean gyártás megvalósításához?
  • Mi legyen a következő, majd az azt követő lépés?

Manapság már nem könnyű eligazodni a lean elvekkel kapcsolatos információk tengerében.

Kaizen Expressz

Kaizen Expressz című könyv pörgős, gördülékeny stílusban, tömören, az alapokhoz visszanyúlva ismerteti a Toyota termelési rendszer (TPS), és a lean alapvető elveit, mégpedig a megvalósítás logikus sorrendjében.