Vajon mindig kell az öt miért?

„Vajon mindig kell az öt miért?” Ez egyike a leggyakrabban feltett kérdéseknek a képzéseimen. A válasz: nem.

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc

Szerző: Tracey Richardson

öt miért cikk csapat grafika

Mint a legtöbb lean eszköz esetében, fontos megérteni ennek a gyakorlatnak a valódi célját. Ez esetben az „öt miért” elnevezés célja, hogy ösztönözzön minket egynél vagy kettőnél is többször megkérdezni, hogy „Miért”, annak érdekében, hogy leássunk a felszín – azaz a tünetek – alá és feltárjuk a probléma igazi okát. Az, hogy ténylegesen hányszor tesszük fel a miért kérdést, nem lényeges: számos példám van arra, amikor már két miért is meghozta az eredményt, más esetekben viszont meglehet, hogy kilenc ismétlés is szükséges.

E módszert leginkább a gembán gyakorolhatjuk, hogy meghatározzuk a tényleges ok –okozati összefüggését annak, ami történik, és bevonva azokat, akiket érint a probléma. Amennyiben a vizsgálatot íróasztal mögül vagy konferencia teremben végezzük, az gyakran vezet a tünetek és nem pedig a gyökérokok feletti küzdelemhez. Ezzel tevékenységünket mindig csak elméletek és vélemények vezérlik, mintsem a tények, a tények, és a tények. Kerüljük el a kísértést, hogy előítéletekre támaszkodunk, még ha kevesebb időt is vesz igénybe, mint kivizsgálni azokat. Amikor azt hallom, hogy ez idő kérdése, mindig a néhai John Wooden idézet jut eszembe:„Ha nincs időd elsőre jól megtenni, akkor mikor lesz időd megismételni?”

Fontos, hogy ebben a folyamatban ne menjünk túl messzire! Ha folytatjuk a miért kérdéseket, miután feltártuk a gyökérokot, az más megvilágításba fogja helyezni a problémát vagy hatáskörünkön kívüli ellenintézkedések szükségességét eredményezheti. Biztosra kell mennünk, hogy az ellenintézkedésünk hatékonyan irányul a gyökérokra és a felette lévő összes tünetre. Azt a szintet akarjuk elérni, ahol az ellenintézkedés hatékonyan és véglegesen megszünteti azt a tünetet, ami miatt belekezdtünk a kérdezés folyamatába. (Mellesleg, tisztán látva az események sorozatát, segít azonosítani a gyökérok kapcsolódását a következő három kategória egyikéhez – standard hiánya, a standard betartásának hiánya vagy a rossz standard – szemben azzal, hogy ez valakinek a személyes „hibája” lenne.)

Nézzük a következő példát:

Probléma: Elkéstem a munkából.

Miért? Képtelen voltam odaérni időben.
Miért? Elaludtam.
Miért? Nem működött az ébresztőórám.
Miért? Az óra nem úgy működött, ahogy szokott, villogott a kijelzője, amikor felébredtem.
Miért? Áramszünet volt az éjszaka folyamán. (Gyökérok!)
Miért? Villámlással kísért vihar volt a térségben.
Miért? A légkörben hideg és meleg felhők ütköztek.
Miért? Légnyomásváltozások történtek.
Miért? A kondenzcsíkok az időjárási mintákban változásokat okoznak.
Miért? A Földön az évszakok ciklusai váltakoznak.
Miért? A Föld forog.

Tehát meghatározva azt, hogy a Föld forog, a miért kérdéseink sorozatát túl messzire vitte. Ez történik akkor, ha folyamatosan kérdezgetjük: miért. Összefüggésében változtatjuk meg a problémát. Ez alapján tehát az egyetlen logikus ellenintézkedés az volna, ha megváltoztatnánk a Föld forgását. Viszont ez hogyan érinti az én problémámat a késést illetően? Olyan dolgot vettem célba, ami hatáskörömön kívül esik.

Felismerve, hogy az éjszakai áramkimaradás ennek a problémának a gyökéroka, meghatározható egy célravezető ellenintézkedés. Át tudom hidalni az áramkimaradást elem használatával. Mialatt az áramellátást nem tudom befolyásolni, a problémát meg tudom oldani. Haszontalan lenne ennél tovább menni, mert az már olyan témákat vetne fel, melyekre nincsen hatásunk.

Végül, egy jó módszer arra, hogy az öt miért folyamatunkat ellenőrizzük: amíg azt kérdezzük MIÉRT a probléma gyökere felé haladva, addig használjuk az EZÉRT kifejezést visszafelé haladva, ezáltal is biztosítva az ok-okozat összefüggést a láncolatban.

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevételed van, jelezd azt az [email protected] e-mail címen.

Könyvajánló

Vezesd a tanulást

Nap mint nap új típusú problémákkal kell megküzdened?

Problémáról-problémára, projektről-projektre új megközelítésekre van szükséged?

Szeretnél időt és energiát megtakarítani?

Fejleszd a problémamegoldó képességedet!

Vezesd a tanulást borító

A Vezesd a tanulást Problémamegoldás, egyetértés, mentorálás és vezetés az A3-menedzsmentfolyamat segítségével megmutatja hogyan lehetsz hatékony problémamegoldó!