A LEI Magyarországi Egyesületének megalapítását megelőző előkészítő folyamat utolsó, ugyanakkor a hazai szervezet indulásának első mérföldköveként deklarált, éves Lean Global Network (LGN) Board Meeting szeptemberben került megrendezésre. A találkozó egyik kiemelt témája a magyarországi intézet csatlakozása, indulása volt. A kétnapos találkozó első napján az éves igazgatósági ülés kapott helyet, a második napon pedig szakmai napot töltöttünk a Pietro Fiorentini vállalatnál (Gemba-séta). Az alábbiakban a második nap összefoglalója olvasható…
A szakmai cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc
Szerző: Keresztesi Zsolt, E-Con Solutions Kft.

2011-es LGN Board Meeting menete
1. nap
1.1 LGN Board of Directors’ Session – LGN igazgatósági ülés
1.2 LGN Healthcare meeting – LGN „Lean az egészségügyben”
projektjeinek bemutatása
2. nap: Professzionális folyamatbejárás a gyakorlatban – Gemba-séta a Pietro Fiorentini vállalatnál
„Mi más lehetne a lean szakma egyik csúcsa, mint magával a Gemba-séta „atyjával” James Womackkal részt venni egy üzembejáráson?”

A nap menete
- Pietro Fiorentini bemutatkozás (termékcsaládok, piaci jellemzők, szervezeti információk)
- Gemba-séta általános alapelvei, célja, menete Jim Womack előadásában
- Gemba-séta – 3 csoportban
- Gemba-séta prezentációk, összegzések
- Lean Practitioner Program bemutatása
- LGN Board of Directors záró megbeszélése
A gyakorlati lean felmérés célja volt
- megismerni a vállalat lean alkalmazási módszereit
- konkrét eszközök használatának megismerése
- visszajelzést adni az elsődleges veszteségforrásokról – a lean elvek „jelenlétéről” a folyamatokban
- fejlesztési potenciálok meghatározása
- a Gemba séta alapelveinek, menetének tudatosítása (saját magunk számára)
A veszteségséta területei, 3 csoportja
- Service és ügyfélkapcsolati folyamatok – Daniel Jones
- Gyártás 1 (műveletek, munkatartalmak) – Jim Womack
- Gyártás 2 (anyagáramlás) – John Shook
Általános témakörök
- Hogyan menedzseljük a vevői megrendelések kiegyenlítetlenségét?
- Erőforrások, kapacitások hatékony elosztása
- Vizuál menedzsment hatékonysága (mennyiség vs. eredményorientáltság)
- Vevők bevonása (motiválása) a fejlesztésbe
- Fejlesztési lehetőségek költség oldala
- Vevői igény megjelenése a belső folyamatokban (pull)
Főbb tanulságok, irányelvek
- Mi a különbség a visszajelzés és a megoldási javaslat között? Milyen határt kell tartanunk?
- Prioritások – első körben a cél az üzleti folyamatok megértése – Csapda: túl korán, túl sokat fókuszálunk a vállalat által használt lean eszközökre!
- Átfogó kép vs. részletek – egyensúly tartása
- Leadership vonatkozásokra többet fókuszálni
- Szervezeti kultúra elemei is fontosak – de nehezebb felmérni (motivációs rendszer, hangulat, vezetői kultúra stb.)

Az összefoglaló prezentáció keretében visszajelzésre és megvitatásra kerültek az elsődleges veszteségforrások, a fejlesztési tartalékok. Emellett minden LGN tag átadta személyes meglátásait post-it-eken megfogalmazva, így a vállalat több mint 150 visszajelzést tudhat magáénak a világ legelismertebb lean szakértőitől…
A visszajelzések összegyűjtése során John Shook gyakran figyelmeztette a résztvevőket: „Ne azt mond, hogy mit nem láttál, hanem azt, amit láttál!” Hajlamosak vagyunk kivetíteni az elvárásainkat és az eszközismereteink alapján keresni a hiányosságokat. Ezért a soron következő Gemba séta során, ne feledjük az alapvető kérdést: „What do we see?” azaz „Mit látunk?”
Könyvajánló
A lean világa a tapasztalatszerzésen, és annak megosztásán alapul. Lássuk be, íróasztalunk mögé bújva nehéz valós tapasztalatot szerezni, ahhoz bizony meg kell látogatni a gembát, vagyis a munkavégzés helyét.
A Gemba-séták című könyv szerzője Jim Womack, a lean szakma egyik legismertebb képviselője, több mint 30 évet töltött azzal, hogy különböző vállalatok gembáját járta be. Szerencsénkre Jim összegyűjtötte és rendszerezte a tanulni vágyóknak legfontosabb beszámolóit. Céged méretétől, és iparágtól függetlenül hasznos, és gondolatébresztő lesz számodra, ha egy leanes szemüvegén keresztül láthatod ezeket a vállalatokat.
Az egyik legfontosabb elv, amit mindig tarts észben:
„Menj, nézd meg, kérdezd meg, miért, és tanúsíts tiszteletet!„