Részlet a Lean Sensei című könyvből
Az elolvasásához szükséges idő: kb. 1 perc
Szerző: Michael Ballé
Fordította: Weisz Böbe
„A lean szemlélet a Toyotától a cég alvállalkozói hálózatához a beszállítókon keresztül jutott el, akik csatlakoztak a just-in-time ellátási lánchoz. A Toyota veterán felső vezetői megmutatták a beszállítóknak, hogyan használják ki a „minden termék – mindennap” nyomását, hogy észrevegyék és kiiktassák a veszteségeket. Megtanították a beszállítóik vezérigazgatóinak a TPS alapjait és annak főbb eszközeit.
Ezek közül a veteránok közül már többen visszavonultak a Toyotától, és nyugati vállalatok tanácsadói lettek: egyhetes „kaizen” coaching keretein belül adják át a lean szemléletet (szemben a Toyota minőségi köreivel és javaslataival). Ezek a senseiek gyakorlatilag ellátogatnak az üzemekbe, rámutatnak egy konkrét veszteségre, és támogatják a dolgozókat, hogy a veszteség kiiktatása érdekében javítsák az operatív folyamatokat.
Félreértés adódott viszont abból, hogy a nyugati vállalatok azt hitték, folyamatfejlesztési technikákat tanítottak nekik, pedig a senseiek a folyamatfejlesztési gyakorlatokat a lean szemlélet tanítására használták fel.
Egyik szerzőtársunk tanúja volt annak, amikor egy sensei először jött el, hogy beszéljen egy Toyota-beszállító összesereglett részlegvezetőivel. A felső vezetőket is odahívták a világ minden részéről, hogy találkozzanak ezzel az idősödő úrral, aki egyenesen odament egy operátor munkaállomására, pár percig figyelmesen nézte azt, majd levett egy kis alkatrésztárolót a polcról, és odatette az operátor keze ügyébe. Megint nézte egy darabig az állomást, picit arrébb tolta a tárolót, majd csendben, elégedetten bólintott.
A lecke ezzel be is fejeződött.
A szenior vezetők csoportja csak ámult. Valahogy el kellett volna magyarázniuk az operatív vezérigazgatónak, hogy ez a tiszteletben álló Toyota-lean mester Japánból eljött ilyen messzire csak azért, hogy… arrébb tegyen egy dobozt?!
Beletelt egy kis időbe, míg eljutott a tudatukig, hogy a gyártósoron semmi sem olyan fontos, mint az, hogy az alkatrészek az operátorok keze ügyében legyenek, hogy könnyebben dolgozhassanak, és egyszerre mindkét kezüket használhassák – amikor megvilágosodott bennük ez a felismerés, akkor az elképesztő mértékben javított a minőségen és a termelékenységen…”
Könyvajánló
A sensei feladata az, hogy elvégeztessen velünk olyan feladatokat, amelyekről el sem tudtuk képzelni, hogy képesek vagyunk rá.
- Hogyan érik ezt el?
- Mi a céljuk?
- Hogyan lehet valakiből sensei?
- Milyen hasznom származhat abból, ha egy sensei segít nekem a tanulási folyamatban?
A Lean Sensei – A Toyota tanítóinak útján című könyvben megtalálod a választ a fenti kérdésekre. Alapmű azok számára, akik igazi, fenntartható fejlődést szeretnének elérni a lean szemlélet által, és nyitottak arra, hogy a fejlődés érdekében feszegessék határaikat.
A könyv megjelenését támogatta: