A Lean Global Network (LGN) 18 tagszervezetének vezetői minden évben egyszer személyesen is találkoznak egy elnökségi ülés keretében, valamelyik tagszervezet vendégeként. Idén ez az esemény az amerikai tagszervezet, a LEI székhelyén volt Bostonban, amely egyben az LGN központja is. Az egyes szervezetek vezetői mellett, lehetőség nyílik további kollégák csatlakozására is, így ebben az évben is közel 40 fő részvételével zajlott a 3,5 napos program. A program része volt egy Gemba-séta is a Beth Israel Kórházban.
A szakmai cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc
Szerző: Bereczki Csaba
Tanulságos látogatást tehettünk a Beth Israel Oktató és Kutató Kórházban, amit az Egyesült Államok legjobb egészségügyi intézményei között jegyeznek. A látogatás apropója, hogy a kórházat a LEI támogatja a lean transzformáció során.
A lean program bemutatása és a szektort jellemző kihívások mellett a bevezetőben megtudhattuk, hogyan segíti a lean az intézményt abban, hogy megtartsák vezető pozíciójukat a nagy versenyben.
A látogatás kiemelkedő szervezés mellett zajlott, mialatt meglátogathattuk az intenzív osztályt, agasztroenterológia osztályt, a kórház étel kiszolgáló részlegét, a sürgősségi osztályt és a gyógyszer / kötszer ellátási osztályt. Az osztályokon minden esetben az ott dolgozók mutatták be a fejlesztési eredményeiket és az utat, ahogyan oda eljutottak – a szemükben pedig a csillogás jelezte, hogy büszkék arra, amit elértek, mert a maguk erejéből, nagyobb beruházások nélkül érték el. A kórház célkitűzése is nagyon érdekes: biztosítani minden páciensnek és a családjaiknak, valamint a dolgozóinak a legmagasabb szintű kiszolgálást a hét minden napján 24 órán keresztül.
Láthattuk a példákat, hogyan alkalmazták a vizuál menedzsmentet a betegek irányítására, az igények összehangolását a kapacitásokkal, a folyamatos áramlásra való törekvést, az 5S elemeit, a folyamatteljesítményének mérését és folyamatos javítását, a toló és a húzó rendszerek közötti átállást (a betegek számukra alkalmas időpontban kérhetik az étkezéseket), a munka standardot (kézfertőtlenítési protokoll), valamint a kórházi SMED-et (vizsgálószoba és eszközök előkészítése a következő páciensre). A látogatás elején azt sem gondoltuk volna, hogy az alap kézfertőtlenítés folyamat újragondolásával és szabványosításával mennyit lehet tenni a betegekért és a költségek csökkentéséért.
A látogatást a HR vezető előadása zárta, akitől megtudhattuk, hogy már a toborzási folyamatban tudatosan azokat a munkavállalókat keresik, akik a lean kultúrához a leginkább közel állnak, figyelve ezzel arra, hogy a kórház összes dolgozója megértse a gondolkodásmód fontosságát. Továbbmenve, minden dolgozó betanítási programjában szerepel a lean képzés. Kiemelendő, hogy a szenior vezetőnek például egy 48 órás lean képzésen részt kell vennie, amit 6 héten belül kell lezárniuk – beleértve a Gemba látogatásokat és az ott végzett fejlesztő tevékenységet, házi feladatokat.
Amit láttunk abból az elkötelezettség volt a leginkább lenyűgöző, valamint az, hogy az elért, cégkultúra változás és pénzügyi megtakarítások mellett a dolgozókat leginkább a jövő, a lean transzformációban rejlő további lehetőségek foglalkoztatják, hiszen kitűzték magunknak az „igazi északi” irányt.
Számukra kiemelt fontossággal bírnak azok a közösségi események, ahol a fejlesztést végzők egymással és más osztályokkal megosztják az eredményeiket és tapasztalataikat.
A látogatás végén leszűrhetnénk, vagy mondhatnák: könnyű nekik, hiszen megvannak a forrásaik, de mint azt később megtudtuk, a finanszírozásukért és a „piacon” maradásukért nap, mint nap nekik is meg kell dolgozniuk, küzdeniük.
Könyvajánló
A lean világa a tapasztalatszerzésen, és annak megosztásán alapul. Lássuk be, íróasztalunk mögé bújva nehéz valós tapasztalatot szerezni, ahhoz bizony meg kell látogatni a gembát, vagyis a munkavégzés helyét.
A Gemba-séták című könyv szerzője Jim Womack, a lean szakma egyik legismertebb képviselője, több mint 30 évet töltött azzal, hogy különböző vállalatok gembáját járta be. Szerencsénkre Jim összegyűjtötte és rendszerezte a tanulni vágyóknak legfontosabb beszámolóit. Céged méretétől, és iparágtól függetlenül hasznos, és gondolatébresztő lesz számodra, ha egy leanes szemüvegén keresztül láthatod ezeket a vállalatokat.
Az egyik legfontosabb elv, amit mindig tarts észben:
“Menj, nézd meg, kérdezd meg, miért, és tanúsíts tiszteletet!“