A Gemba-séták című könyvet olvasva az olvasó számára feltárul a lean alapelveinek sora, csakúgy, mint a lean gyakorlat kritikus alapja: nézd meg, kérdezd meg, miért és tanúsíts tiszteletet (go see, ask why, and show respect).
Részlet a Gemba-séták című könyvből.
A szakmai hírlevél elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc
Szerző: Jim Womack
Fordította: Darnyik Judit
Nemrég egy hatalmas amerikai vállalat első számú vezetőjével találkoztam. A vállalatot saját termékfejlesztési, termelési, beszerzési és értékesítési részlegekkel rendelkező önálló üzleti egységek alkották. Megkérdeztem, mivel foglalkozik az ilyen cég első embere, mire ezt az egyszerű választ kaptam: „Hősies vezetőket keresek, akik tettekre sarkallják az egységeket. Gyorsan teljesítendő célokat tűzök ki a számukra. Ha elérik, busásan megjutalmazom, ha nem, lecserélem őket.”
Ennél a cégnél – csakúgy, mint sok más általam vizsgált vállalatnál – az üzleti egységek vezető pozícióiban szemmel láthatóan túl gyakran hullnak a fejek. Ezért megkérdeztem. „Miért kell ilyen sok hős a cégnek? Miért nem képesek folyamatosan magas színvonalon teljesíteni az egységek, hogy ne kelljen mindig új vezetőket kijelölni az élükre? És miért köszönnek le még a nyilvánvalóan sikeres vezetők is?” Az volt a válasz, hogy az üzleti élet kemény, a jó vezető ritka madár, és a nagy fluktuáció a dinamikus vezetési kultúra jele.
Én azonban egyáltalán nem értek egyet ezzel. Miközben a látogatások során szétnézek a vállalatoknál, három problémát látok, amiket a legújabb teljesítménynövelő programot beindító hősies vezetők nyilvánvalóan nem vesznek észre:
1. Zavar uralkodik a fejekben a vállalat központi folyamatainak üzleti célját illetően.
2. Gyengén működik – inkább rosszul, mint jól – a termék- és folyamatfejlesztési, a teljesítési, a beszállító-kezelési, valamint a vevőszolgálati folyamat.
3. A hibás folyamatokat a vállalat minden szintjén kedvetlen emberek működtetik.
Persze mondanom sem kell, minden szinten találunk kis hősöket, akik szükségmegoldásokat találnak ki a hibás folyamatok működésének fenntartására. De vajon kiket kellene látnunk itt a téves csatatér hősei helyett? Gazdákat. Több gazdát!
Hadd magyarázzam el ezt egy másik példával! Nemrégiben kezembe került egy piacvezető motorsport-magazin egyik példánya. A lapban szerepelt a világ autóiparának 50 legbefolyásosabb (értsd „leghősiesebb”) vezetőjének a listája: Bill Ford a Fordnál, Carlos Ghosn a Renaultnál/Nissannál, Rick Wagoner a GM-nél stb. Feltűnt, hogy a listában egyetlen Toyota-„vezér” neve sem szerepel (kivéve egyetlen amerikai marketingest). Pedig évtizedek óta a Toyota a világ egyik legsikeresebb autógyártója. Hogy lehet az, hogy az egyik legjobban teljesítő nagyvállalatnak gyakorlatilag nincsenek hősei? Úgy, hogy a menedzserei még mindig úgy gondolkoznak, mint a gazdák a cég alapításának színhelyén, Aichiban, Japán távoli tartományában.
A hősnek az a feladata, hogy megvívjon a káosszal, amelyben minden téren ellenőrizetlenül elszabadult folyamatok zajlanak, és gyorsan varázsoljon valami olyan helyzetet, ami a rendre emlékeztet. Néha valóban hősökre van szükség. Válságos pillanatokban természetesen a Toyotánál is hősies tetteket hajtottak végre a „Nagyok”: Taiichi Ohno, Shotaro Kamiya, Kenya Nakamura és Kiichiro Toyoda, például amikor a II. világháború után meghatározták a vállalat központi folyamatait.
A szervezet átalakítása után azonban már nem feltétlenül kellenek a hősök. Annál inkább a gazdák: az értékfolyamat-menedzserek, akik állandóan gondját viselik az összes fontos folyamatnak. A gazdák újra meg újra ugyanarra a három egyszerű kérdésre keresik a választ:
1. Helyesen határoztuk meg a folyamat üzleti célját?
2. Mindig megteszünk mindent azért, hogy a folyamat minden lépésében értéket teremtsünk, folyamatos áramlást és húzórendszert működtessünk, miközben kiküszöböljük a veszteséget?
3. A folyamatban részt vevő összes ember elkötelezett és aktív szerepet vállal annak javításában?
Ezek a kérdések jellemzik annak a gazdálkodónak a gemba-mentalitását, aki évről évre szánt, vet, javítgatja a kerítést és aggódik az időjárás miatt, mialatt a földet feltörő hősies úttörő vagy vadász már rég odébbállt.
Miért van olyan kevés gazda és oly sok hős – s velük annyi elfogadhatatlan eredmény a legtöbb vállalatnál? Mert nem veszünk tudomást arról az egyszerű tényről, hogy a vállalati hősök általában nem alakítják át a cég működését. Csak rövid távon érnek el fejlődést, legalábbis a hivatalos mutatókban.
Ezek az eredmények azonban vagy nem is valósak, vagy nem tarthatók fenn, mert nem állítanak munkába gazdákat a „föld” gondozására. A hősök mindig angolosan távoznak, mielőtt ez nyilvánvalóvá válna. Miközben észre sem vesszük a gondos gazdák felbecsülhetetlen szolgálatát – pedig ők a mi igazi hőseink. Ők azok, akik az egyenletes ütemű folytonosságot biztosítják a világ összes lean vállalatánál.
Remélem, a Kedves Olvasó elgondolkozik a saját szerepén, és a lean gazda mentalitását veszi át, aki felelősséget vállal a folyamatokért, amelyekben részt vesz, és nap mint nap végzi a munkáját: szánt, vet, arat, javítgatja a kerítést és aggódik az időjárás miatt. Ezek a vezetés valódi értékteremtő vonásai. Ahol ezek megvannak, ott nincs szükség héroszokra.
Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.
Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevételed van, jelezd azt az info@lean.org.hu e-mail címen.
Könyvajánló
A lean világa a tapasztalatszerzésen, és annak megosztásán alapul. Lássuk be, íróasztalunk mögé bújva nehéz valós tapasztalatot szerezni, ahhoz bizony meg kell látogatni a gembát, vagyis a munkavégzés helyét.
A Gemba-séták című könyv szerzője Jim Womack, a lean szakma egyik legismertebb képviselője, több mint 30 évet töltött azzal, hogy különböző vállalatok gembáját járta be. Szerencsénkre Jim összegyűjtötte és rendszerezte a tanulni vágyóknak legfontosabb beszámolóit. Céged méretétől, és iparágtól függetlenül hasznos, és gondolatébresztő lesz számodra, ha egy leanes szemüvegén keresztül láthatod ezeket a vállalatokat.
Az egyik legfontosabb elv, amit mindig tarts észben:
„Menj, nézd meg, kérdezd meg, miért, és tanúsíts tiszteletet!„