A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 5 perc

Szerző: Roberto Priolo – Head of Communications, Lean Global Network
A Lean Global Networknél (LGN) jól ismerjük a globális gyógyászati segédeszközöket gyártó vállalatot, a Coloplastot. Hosszú ideje tartós kapcsolat fűz bennünket a szervezethez: nemcsak a magyarországi Lean Enterprise Institute egyik legközelebbi partnere, hanem olyan cég is, amely többször is vendégül látott minket fejlesztési kezdeményezések megvalósítása és közös tanulás céljából. Utoljára 2020 februárjában jártam náluk (akkoriban egészen más világban éltünk), és nagyszerű érzés volt újra visszatérni Tatabányára, hogy lássam, mennyit fejlődtek az elmúlt öt évben a lean útjuk során.
A látogatás a Lean Global Network éves találkozójának része volt – amelyet idén Magyarországon rendeztünk meg –, és lehetőséget adott arra, hogy meglátogassuk a disztribúciós központot (PDC) és a gyártóüzemet is.
AZ ÚT: KORÁBBAN ÉS MOST
2020-ban a Coloplast világos üzleti kihívással szembesült: az évi 7–8%-os növekedés (öt év alatt 30%-os volumenemelkedés a PDC-ben) miatt növelnie kellett az átbocsátóképességét azáltal, hogy csökkenti a 36–48 órás átfutási időt (a komissiózástól a cross-dockig), valamint csökkenti a nagy mennyiségű WIP-et.
A kihívás kezelésére a Coloplast 2020 februárjában egyhetes Jishuken eseményre hívta meg a Lean Global Networköt a PDC-ben – ez mindmáig az egyik legérdekesebb fejlesztési kezdeményezés volt, amit láttam, és amelyről az alábbi videó is tanúskodik. Nem volt könnyű hét a Coloplast számára, hiszen az LGN coachok megkérdőjelezték a vállalat működését és szemléletét. Mindezek ellenére a csapat „game changer” pillanatként tekint a Jishukenre. A hét végére az eredmények már önmagukért beszéltek: az átfutási idő 12–14 órára csökkent, a „gyorssávos” kerülőmegoldást megszüntették, a WIP-raklapok száma 177-ről 120-ra esett vissza, és az anyagokat csak kétszer kellett mozgatni (az öt helyett).

2023-ra a fókusz a kézi csomagolás hatékonyságára helyeződött a munkaerőpiaci korlátok miatt. Ugyanebben az évben az LGN-nel közösen szervezett újabb Jishuken révén 64 FTE-vel kevesebb erőforrást kellett bevonni – nem elbocsátások útján, hanem a munka jobb kihasználásával –, valamint gondolkodásmódbeli váltás történt a „másodpercekben való gondolkodás” irányába.
Ma, ahogy legutóbbi gemba sétánk során láttuk a Coloplastnál, az átfutási idő 4–5 óra, az anyagokat csak egyszer mozgatják, és a WIP-raklapok száma 72! A vizuális menedzsment, a shopfloor rutinok és a strukturált képességfejlesztés – többek között olyan képzésekkel, mint a Lean Practitioner Program (LPP), a 4C problémamegoldó módszer a műszakvezetőknek, vagy az A3 coaching a mérnököknek – mind beépültek a PDC működésébe.
A gyártásban az automatizálás a Colo MES (Manufacturing Execution System) és a vizuális gyár rendszereken keresztül fejlődött. A feladatütemezési modulok ma már teljes pontosságot biztosítanak a folyamatokban, amelyeket teljesítmény, termék, lépés, idő vagy riasztás vált ki, valós idejű hozzáféréssel minden eszközön.

AMIT AZ LGN LÁTOTT ÉS MEGVITATOTT
Mindig öröm olyan szervezetet meglátogatni, amely az évek során is ugyanolyan elkötelezett marad a lean szemlélet mellett, mint az első napon. A Coloplast fantasztikus eredményeinek megismerése különösen inspiráló volt a Lean Global Network tagjai számára, akik 2025 szeptemberében látogattak el ide. A gemba séta során a megfigyeléseinket és kérdéseinket post-itekre írtuk fel, amelyeket két táblára ragasztottunk fel – egyet a PDC, egyet a gyártóüzem számára. A látogatás végén a vezetőkkel közösen tartottuk a visszajelző megbeszélést. Az egyes területek vezetői kiválasztottak néhány megjegyzést a tábláról, majd az LGN tagjai, akik az adott megjegyzést írták, további részletekkel egészítették ki azt.
Például Kratancsik Krisztián, a PDC szenior igazgatója két javaslatot emelt ki – az egyik a dobozok egyszerűsítésére vonatkozott a gyorsabb és könnyebb csomagolás érdekében, a másik pedig a Dojo bevezetésére, hogy minden munkatárs azonos szinten sajátíthassa el a feladatokat. Futakfalvi György operációs igazgató és Sólyom Zoltán ellátási lánc igazgató emlékeztették a csapatot, hogy jelenleg az automatizálást vizsgálják a termelékenység további növelésének egyik eszközeként. „A hely korlátozott, de tovább növekszünk” – mondták.
A török Lean Institute képviseletében Cevdet Ozdogan, aki az egyik vezető coach volt a korábbi Jishukenek során megjegyezte, hogy a csapat kitartott, és sok előrelépést tud felmutatni. „Emlékeztek öt évvel ezelőtt? Még mozogni sem lehetett a zsúfoltság miatt” – idézte fel.

Mark Reich, aki szintén számos Jishuken során dolgozott együtt a Coloplasttal, a szemléletváltásról beszélt: „Túl gyakran csak a költségcsökkentésre koncentrálunk, de itt a Coloplastnál a fő mozgatórugó a növekedés volt. 2020-ban azt mondtátok, nincs elég helyetek; most több van, mint amennyire szükségetek van.”
A gyártási csapat is áttekintette az LGN javaslatait a termeléshez kapcsolódóan. Az ötletek között szerepelt többek között a Dojo képzés bevezetése, valamint új eszközök alkalmazása, például egy automata ragasztószalag-adagoló. A gyártási csapat elmagyarázta, hogy jelenlegi fókuszuk az átállásokon van, ami különösen tetszett a belga Lean Institute képviseletében jelen lévő Pierre Masainak, aki gratulált a nagyszerű SMED alkalmazáshoz, amelyet a Forma–1 inspirált, és arra buzdította a csapatot, hogy folytassák az innovációt. Ugyanakkor óvatosságra intette a csapatot Christopher Thompson a brazil Lean Institute-tól, aki arra figyelmeztetett, hogy ne támaszkodjanak túlzottan a technológiára és az automatizálásra – mivel idővel a karbantartási költségek növekednek, és több magasan képzett szakemberre lesz szükség. „A kérdés nem csupán az, hogy használhatjuk-e a technológiát, hanem az is, hogy kell-e” – fogalmazott Thompson.

EGY FOLYAMATBAN LÉVŐ UTAZÁS
Az LGN látogatása megerősítette a Coloplast Hungary lean útjának erejét: a helyhiánytól és a hosszú átfutási időktől eljutottak egy olyan működésig, amelyet az áramlás, a problémamegoldás fegyelme és a fejlődést támogató kultúra jellemez.
Ahogy Cevdet fogalmazott: „Minél mélyebbre ásol, annál több probléma válik láthatóvá.” Ahelyett, hogy elbátortalanodna attól, hogy a fejlődés útja sosem ér véget, a Coloplast továbbra is lehetőségként tekint minden újonnan feltáruló problémára – lehetőségként a tanulásra és a még jobb működésre.
Nézd meg, Jishuken a Coloplastnál:
További képek az LGN Week-ről:


