Covid körkép
6 kérdés – 6 válasz
Coloplast #7

Mások, hogy csinálják? Mik a legfőbb tanulságok? Melyek a legnagyobb kihívások? Tagvállalataink körében interjúsorozatot indítottunk, hogy megosszuk a pandémiás helyzet tapasztalatait, tanulságait.
Aki ezúttal válaszol: Szarka Péter alelnök, ügyvezető igazgató – Coloplast Hungary Kft.

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 2 perc

Az interjúsorozat korábbi részei:

#1 Mylan Hungary Kft.
#2 CooperVision CL Hungary Kft.
#3 Hungarian Alliance Logistics Kft.
#4 Praktiker Kft.
#5 Nilfisk Production Kft.
#6 Lufthansa Systems Hungária Kft.

1. Mi a legnagyobb megoldandó feladat, amivel szembesített Benneteket a krízis?

A vállalat vezetősége már a COVID-19 járvány európai terjedésének elején egyértelműen meghatározta az intézkedések fontossági sorrendjét. Mindenekelőtt a helyi és a nemzetközi egészségügyi hatóságok iránymutatásait kellett figyelembe vennünk. Mind helyi szinten, mind a vállalat központjában folyamatosan nyomon követtük a vírushelyzet alakulását és számos intézkedést vezettünk be azzal a céllal, hogy megakadályozzuk a vírus terjedését.

Elsősorban a dolgozóink egészségének megóvása érdekében hozott, akár napról napra változó intézkedések sorozatának bevezetését említeném. Ez nemcsak a legnagyobb, hanem a legfontosabb feladatunk volt. Nehezítette a helyzetet, hogy a szabályokat úgy kellett kommunikálnunk a dolgozóink felé, megtartva a szóbeli információ átadásban rejlő hatékonyságot, hogy nagyobb létszámú csoportokat nem hívhattunk össze.

Mindemellett nagyon fontos kiemelnem, hogy mivel vállalatunk termékei a felhasználók életminőségét javítják, így számukra az kevésbé kérdés, hogy meg akarják-e azokat vásárolni vagy sem. Emiatt a vevőink megfelelő életminőségének fenntartásához elengedhetetlenül szükséges, hogy ezen intim egészségügyi eszközökhöz a kívánt mennyiségben időben hozzájussanak. Ezért számunkra a másik jelentős feladat a krízis során az volt, hogy a termelési kapacitásainkat a meglévő, sőt bizonyos időszakban akár emelkedő igények teljesítéséhez fent tudjuk tartani. A felhasználóink számíthattak ránk, a koronavírus okozta rendkívüli helyzet nem befolyásolja a gyártási, szállítási és elosztási képességünket, így a világ minden tájára el tudjuk juttatni termékeinket.

2. Hogyan próbáltok előnyt kovácsolni a jelenlegi helyzetből?

Egészségügyi segédeszközöket gyártó piacvezető nagyvállalatként a személyes higiéniai szabályok betartása elengedhetetlenül fontos a gyártási folyamatok során. Ilyen szempontból a rendszeres és alapos kézmosásra, illetve kézfertőtlenítésre történő figyelemfelhívás nem jelentett komoly kihívást. Erre a szabályra épült aztán az összes többi óvintézkedés, mint pl. a biztonságos távolságok feljelölése az adott helyeken, a testhőmérsékletmérés bevezetése a szerződéses buszjáratokon, valamint a gyárba belépéskor, az arcmaszk kötelező használata, a személyes érintkezések csökkentése érdekében a „forró” műszakváltások időszakos megszüntetése, az öltöző szekrények újra osztása, valamint online megbeszélések váltották fel a személyes találkozókat stb. Ezen új szabályok bevezetése meglehetősen korán, még a magyarországi pandémia elején megtörténtek és a dolgozóink érezték, illetve értékelték, hogy felelős vállalatként mindent megteszünk az egészségük védelme érdekében. Ily módon jó hírünket vitték a közvetlen környezetük felé.

3. Mi az, ami már soha nem lesz olyan a cégen belül, mint azelőtt?

Ez a helyzet sok mindenre megtanított minket. Átértékeltünk dolgokat, helyzeteket. Ami korábban természetes volt, ma lehet, hogy egy elérhetetlen helyzetté vált. Erre a kérdésre azonban inkább pozitív gondolatok jutnak eszembe.

Megfontoltabbak és tudatosabbak lettünk, jobban átgondolunk dolgokat. Egy nagyon egyszerű példát hozok: az utazások teljes és hirtelen megszüntetése valójában nem hátráltatta a vállalat eredményes működését. A jövőben bizonyára meg fogjuk kérdőjelezni egy utazás létjogosultságát. Arra számítunk, hogy ez javítani fog a pénzügyi eredményeinken, és csökken az ökológiai lábnyomunk is, ami ugyancsak fontos.

A járvány sok mindenre megtanított bennünket. Számomra fontos, hogy ezekre hosszútávon emlékezzünk és építsük be a viselkedésünkbe, az értékrendünkbe és a mindennapjainkba.

4. Mi ment meglepően jól a változtatások közül?

Az első hetek során kezdeményezett és végrehajtott változások, az egész szervezettől gyors alkalmazkodást kívántak ehhez az új és nehéz helyzethez.

Szinte napról napra vezettünk be új óvintézkedéseket. Ezen szabályok bevezetése során a dolgozóink nagyon együttműködőek voltak, megértették a szabályok szükségességét. Talán egy kicsit ők is meg voltak ijedve, hiszen ilyen helyzetben még soha nem voltunk. Hirtelen minden bizonytalan lett a világban. Megbíztak bennünk a munkavállalók, jó érzés volt átélni, hogy számíthatunk egymásra. Ők számíthattak ránk, mint felelős munkáltatóra, aki élen járt a biztonsági intézkedések bevezetésében, a vezetők pedig számíthattak a munkavállalókra ezekben a nehéz napokban. Munkavállalóink hónapok óta maszkban és sok kényelmi intézkedés megvonásával végzik mai napig a munkájukat.

5. Mi az, amivel még továbbra is küzd a vállalat?

Az óvintézkedések nagyobb részben még most is, a járvány lecsengésének időszakában is érvényben vannak a vállalatnál. A dolgozók a vállalaton kívüli életükben már tapasztalják a könnyítések pozitív hatását, viszont mi egy kicsit óvatosabban engedünk az érvényben lévő szabályokból. Mindezt tesszük továbbra is a dolgozók egészségének megóvása érdekében. Ezzel együtt a szabálykövetés és a morál továbbra is magas szinten van.

6. Mi a legnagyobb személyes munkahelyi felismerésed a járvány kapcsán?

Mindenkinek kihívást jelentett az alkalmazkodás az új valósághoz, hogy nem ülhetünk egymás mellett a buszon, vagy nem ülhetünk közel a másikhoz az étkezőben. Mindennapi életünk egy szempillantás alatt változott meg. Ezt helyi szinten alakítottuk, globális iránymutatások alapján, amit meglepően jól fogadtak munkatársaink.

A vezetés a szervezetünk egész területén alapvető fontossággal bír. A kommunikáció, a belső átláthatóság és a kiváló informatikai infrastruktúra szintén hozzájárult ennek az új valóságnak az alakításához.

Meglepő, hogy milyen figyelem övezi a vezetés viselkedését és munkáját, különösen egy ilyen nehéz helyzet során.  Nagyon fontos a vezetői jelenlét és példamutatás egy ilyen helyzetben is, amikor napi szinten kell olyan intézkedéseket bevezetni, amelyek jelentősen megváltoztatják a megszokott rutint, elvárásokat.

A cikksorozat további részei:
#8 UNOBI Design Communication Kft.
#9 SAP Hungary Kft.

Könyvajánló

  • Érdekel a barcelonai 365.café hálózat inspiráló lean átalakulásának teljes története?
  • Milyen kudarcaik voltak a kezdetekben és hogyan léptek rajtuk túl?
  • Hogyan alkalmazták a lean szemléletet a folyamataikban és a munkamódszereikben, ami végül elvezetett a rendőrségi razziáig?

Tanulj az ő lean utazásukból, és alkalmazd a tanultakat! A Lean, a mindennapi kenyerünk című könyvet ajánljuk mindazoknak, akik most ismerkednek a lean szemlélettel, vagy egy könnyebb olvasmány segítségével szeretnék alkalmazottaikat, ismerőseiket bevonni a lean utazásba.