A lean bevezetés sikertényezői egy mérnök szemszögéből (részlet)

Pannon Egyetem logo

A 2013-2014-es tanévben az autóipari minőségirányítással foglalkozó szakértők és a Pannon Egyetem elindította az Autóipari Minőségügyi Szakmérnök képzést, amiben egy modul erejéig helyet kapott a lean szemlélet is, melynek oktatásában közreműködhettem. A beadandó dolgozatokat értékelve találtam rá az alábbi munkára, amely igazi felüdülés volt. Örömmel tapasztaltam, hogy a szerző valóban foglalkozott a témával, önálló gondolataival jól felvázolta a lean bevezetés és alkalmazás buktatóit. A témában laikusnak hívja magát, merőben szokatlan megközelítése mindamellett előremutató, gondolatébresztő. Íme, egy részlet a dolgozatból, amely remélem, a Te tetszésedet is elnyeri! [Molnár Szabolcs]

A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 3 perc

Szerző: Pozsgai Gyula

Pannon Egyetem, Autóipari Minőségügyi Szakmérnök képzés

MI IS AZ A LEAN?

A lean modul jóvoltából kaptam egy „baglyos könyvet”. Elolvasva nekem a „JPÉ” (józan paraszti ész) módszer jutott eszembe. A szerző jól strukturálta és építette fel a témákat, és azokat szemléletesen magyarázta, indokolta, ugyanakkor néhol a történetet egy kicsit céltudatosnak, illetve felépítését eredmény-centrikusnak találtam, ami nem feltétlenül van jelen (vagy úgy van jelen) egy elsőosztályos első iskolanapján. (Ez persze nem zavaró, mivel a szerzőben a lean iránt elfogult személyt ismerhettem meg, s mint tudjuk a megtörtént eseteket feldolgozó könyvek, filmek valóság tartalma kb. 60%, a többi fölött az élmény fokozása érdekében az írói, rendezői szabadság rendelkezik.)

szakirodalom a leannel kapcsolatban igen sokféle kifejezéssel él, amit a téma kutatása alatt meglepődve tapasztaltam is. Tulajdonképpen mi is az a lean? Módszer? Filozófia? Elv? Vállalat? Termelési rendszer? Kultúra? Menedzsment? Gondolkodásmód? Megközelítés? Út? Gyártás? Folyamatfejlesztés? Minőségirányzat? Látásmód? Rendszer? Szervezet?

Probléma felvetése – FELADAT MEGFOGALMAZÁSA

A fenti, közel másfél tucat megközelítés már önmagában megjelenít egyfajta sokszínűséget. A téma megismerése közben találkoztam olyan kutatással, ami azt kutatta, hogy a különböző hazai kutatások, könyvek, cikkek mennyire időszerűek, tárgyilagosak, vagy egyértelműek a külföldi kutatásokhoz viszonyítva. Egyben azonos eredményre jutottak: a szerzők különböző perspektíva felől közelednek a lényegi mondanivalójuk, a lean felé (minőség, termelés, folyamat, változás, TQM, minőség menedzsment, six sigma stb.). Ezért a témát most tanulók helyzete kicsit nehéz, mivel mindenki ugyanazt, de picit másként, más relációban, más eszközzel, más utalással, más kapcsolódási ponttal tárgyalja.

A fenti heterogén értelmezések vezérelték azon ötletemet, mi lenne, ha megpróbálnám valahogy én is összefoglalni a modulban tanultak lényegi elemeit? Viszont azzal nem sok újat tudok letenni az asztalra, ha neves szakemberektől – a dolgozat méretét növelve – szó szerint idézek. Inkább a szakmai anyagok áttanulmányozása segítségével egy (legalábbis számomra) újszerű struktúrában szeretnék elkészíteni egy olyan összefoglaló anyagot, amely a mérnöki rendszerszemléletemnek legjobban megfelel. A feladat végrehajtása egyúttal lehetőséget teremt számomra, hogy a lean JPÉ-re hivatkozó felhívását már a beadandó dolgozat írása közben gyakorlatban is alkalmazhatom.

ISHIKAWA DIAGRAM – LEAN SIKERES BEVEZETÉSE

Tehát, a lean lényegi mondanivalóját, általános alapelveit, eszközeit, módszereit, kapcsolódási pontjait és a sikeres bevezetés hogyanját, együtt szeretném bemutatni, ezért elkészítettem az alábbi ábrát.

Mint látjuk, az ábra maga inverz ISHIKAWA diagram. Inverz, mert nem a gyökérok meghatározása a cél. A diagram egyrészt bemutatja, miként lehet a lean bevezetése sikeres, másrést a tartalom szisztematikus átfordításával (logikai tagadásával) részletesen megkaphatjuk a bevezetés buktatóit is.

Ishikawa diagram

Az ábrán az ISHIKAWA diagram 1-5 ágain megtalálhatjuk a lean általánosságban elfogadott alábbi alapelveit:

  • az érték meghatározása
  • az értékfolyamat kialakítása
  • az áramlás megvalósítása
  • a húzó elv kialakítása
  • tökéletesítés

A 6. ágon – a teljesség igénye nélkül, a vállalati kultúra, humánmenedzsment, tudásmenedzsment – szimbolikusan feltüntettem azokat a környezeti elemeket ahová, és amelyek közreműködésével a leant be kell integrálni:

  • társadalom (elvárás, előírás)
  • piac (üzleti partner, versenytárs, beszállító)
  • vállalat (szervezet, felfogás, ember, rendszerszemlélet)

A főágak és többszintű alágak további kifejtésétől eltekintenék, az ábra alapján az magáért beszél. Törekedtem minden olyan elv, eszköz, módszer feltüntetésére, ami a lean szempontjából releváns, ugyanakkor ahol szükséges volt redundanciákat is alkalmaztam. Természetesen lehet benne olyan logikai hiba, hiányosság, tárgyi tévedés vagy félreértés, amit egy laikus elkövethet.

Összefoglalás

Bízom abban, hogy az általam készített diagram talán elősegítheti más részére is az anyag könnyebb tanulását, megértését, nekem sokat segített.

Fontos a diagram által megjelenített számos elv, eszköz, módszer, kapcsolat, környezet vagy a tudás, mégis megítélésem szerint a „siker vagy bukás” kulcsa mégiscsak az ember. A vezetés, amely képzett, elhivatott, egy irányba húz, látja veszteségeket, érti az értékteremtést, a dolgozót partnerként bevonja a döntésekbe, továbbá van akarata, hatásköre felelősséggel elindítani és fenntartani a lean fejlesztést. A munkatárs, aki érti, akarja és tudja leanbeli szerepét, kölcsönösen tiszteli és legjobb tudása szerint támogatja a vezetést a stratégiai célja elérésében.

Műszaki (informatikus, minőségügyi) szakmérnökként úgy gondolom, hogy a leant egy merőben más szemüvegen át kell tekinteni, mivel „menedzselt gondolkodásra” késztet, aminek középpontjában állhat akár egy olyan műszaki mérnök is, aki e szemléletmód elsajátításával minden tevékenységét tudatosan a külső igények mentén úgy hajtja végre, hogy közben az egyre magasabb szintű tökéletesség irányába tereli a folyamatokat.

Könyvajánló

Rövidebb átfutási időt szeretnél elérni?

Szeretnéd alacsonyabb költségen működtetni a folyamatokat?

Célodul tűzted ki a veszteségforrások megszüntetését?

Tanulj meg látni

Az értékfolyamat-térképezésnek nevezett módszer kivételesen hatékony eszköz lehet a fenti célok megvalósításban. A módszer elsajátításának leghatékonyabb eszköze pedig Tanulj meg látni című könyv.