Alapfogalmak tisztázása a TWI munkabetanítással kapcsolatban
Évek óta dolgozunk együtt vállalatokkal a Training Within Industry (TWI) módszerével, azon belül is legtöbbször a munkabetanítás témakörében. Nem csoda, hiszen a manapság tapasztalható gazdasági szélviharokban egyre jobban felértékelődik a munkatársak gyors, hatékony betanítása, átképzése.
Ahogy terjed ez a szemlélet, úgy egyre többször találkozunk tévhitekkel, félreértelmezésekkel, nem megfelelően használt fogalmakkal, rosszul alkalmazott elvekkel. Ezek közé tartoznak a vállalatok által használt dokumentumok is.
Vegyük sorra a legfontosabbakat, a teljesség igénye nélkül, pár mondatban!
A szakmai cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 3 perc
Szerző: Antal Ágnes – lean coach
Munkautasítás
Más néven munkastandard, Work Instruction (WI), vagy Standard Operating Procedure (SOP).
Részletesen bemutatja a munkafolyamatot, tulajdonosa a folyamat gazdája. A jó termék előállítását illetően mindenki számára ez a referencia dokumentum, mivel precízen tartalmazza a termék előállítására vonatkozó összes részletes információt.
Gyakran, hibásan összekeverik az oktatási anyaggal, azonban ez nem alkalmas arra, hogy ebből tanítsunk be!
Ez alapján
- helyesen, biztonságosan, elsőre jól el kell tudni végezni a munkát,
- ideális esetben látjuk, mennyi idő alatt kell azt végrehajtani,
- megfelelően tudjuk ellenőrizni annak minőségét, valamint
- tudjuk, hogy milyen eszközökre lesz hozzá szükségünk.
A dokumentum nem feltétlenül tartalmazza azonban a miérteket, ami a munkalebontási lap szerves része (ld. lent).
Ezt a dokumentumot is használjuk a hibaelhárítás és a folyamatos fejlesztések során.
Munkabetanítás lebontási lap
Ez a dokumentum a tanításra való felkészülésben segíti a betanítást végzőt, legyen az tréner, csoportvezető vagy mérnök.
Helyzetfüggő, azaz egy konkrét problémára keressük vele a megoldást, a munkatársak képességfejlesztésén keresztül. Nem mindegy ugyanis, hogy átképzésről, egy új belépő oktatásáról vagy egy meglévő dolgozó teljesítményének fejlesztéséről van-e szó.
Gyakori hiba, hogy mindenki ugyanazt a képzést kapja függetlenül az aktuális képességétől.
Három fő eleme van:
- Mit kell végrehajtani?
- Mi annak a műveletnek a kulcspontja?
- Miért pont úgy kell végrehajtani azt a tevékenységet?
Ezt kiegészíthetik még a betanítást segítő vizuális segédletek (ld. lent), amelyeket a betanítást végző használ az oktatás során.
A hosszú műveleteket minden esetben felszeleteljük, azok betanítása külön-külön, egymást követően zajlik attól függően, hogy a tanuló milyen képességű, hol vannak a folyamatban a határok és mennyi idő áll a betanításra.
Képesség mátrix (Skill Matrix)
A vezetői standardok része, tulajdonosa az operatív vezető (pl. műszakvezető, csoportvezető).
Képet ad arról, hogy a csapat tagjai jelenleg mely képesség, milyen szintjén vannak. Segíti a vezetőt abban, hogy eldöntse, kit, melyik munkakörbe lehet beosztani, azaz, ki tudja az adott gépet kezelni, az adott műveletet elvégezni.
Több szinten is értelmezhető. Akár egy adott munkaállomás vagy pozíció szintjén, de akár az egyes műveletek szintjén is.
Mivel az oktatási terv a képesség mátrix jelenlegi és tervezett állapota közötti eltérésre épül, így a mátrix a célállapot típusú fejlesztések alapja. Emellett azonban hibaelhárításra is remekül használható pl. hiányzás, ütemidő változás esetén megmutatja, melyik dolgozó, melyik pozícióba tud belépni.
Folyamatleírás
Eljárási utasításként is ismert, amely a magas szintű folyamatot írja le. Jellemzően a „mit kell csinálni?” kérdésre válaszol, kevésbé jelenik meg benne, hogy „hogyan kell azt csinálni?”. Jellemzően a minőségügyi rendszer dokumentuma.
Standard munka
A vezetői standardok része, tulajdonosa az operatív vezető (pl. műszakvezető, csoportvezető).
A munkavégzés veszteségektől mentes, hatékony módszere, amely az emberi mozdulatok köré épül. Ismétlődő folyamatok (ez lehet egy percen belüli ciklus vagy hosszabb időszak alatt végrehajtandó standard munka), mozdulatok esetén alkalmazzuk. A folyamatos fejlesztés alapja.
Tartalmazza az ütemidőt, az ütemidő alatt elvégezhető munkatartalmakat leíró munkautasításokat és azok megfelelő sorrendjét, a folyamat létszámigényét (ha több dolgozó végzi a munkát), és a folyamatban szükséges standard készlet maximum mennyiségét (WIP).
Vizuális menedzsment eszközként segíti a vezetőt az eltérések azonosításában, a folyamatok megerősítésében és a hibaelhárításban is.
Kapcsolódó dokumentumai: standard munka kombinációs táblázat, standard munka táblázat.
Egypontos lecke (One Point Lesson, OPL)
A reaktív problémamegoldás ideiglenes eszköze. Egy hibára, vevői reklamációra, vagy balesetveszélyes helyzetre hozott azonnali intézkedés egyik lehetséges formája.
Olyan figyelemfelhívás, amely képességbeli hiányosságokat próbál megoldani jellemzően ott, ahol valamit az operátorok nem megfelelően végeznek. Vevői reklamáció esetén ilyen lehet pl. a munkaállomáson kifüggesztett vizuális jelzés.
Nem helyettesíti a megfelelő munkabetanítást, de támogatja a helyes gyakorlat tudatosítását!
Vizuális segédlet (Job Aid)
Nem egyenlő a kifüggesztett részletes munkautasítással! Olyan esetekben is használják, ahol egy feladatot nem tud mindenki referencia nélkül, rutinból végrehajtani. Vizuális segédlet lehet pl. a munkaállomáson kifüggesztett határminta is.
Reméljük, ezzel az összefoglalóval tisztult a kép! Ha többet szeretnél tudni a TWI témaköréről, akkor nézd meg ezt a kétperces videót, illetve olvasd el ezeket a cikkeket.
Amennyiben nincs időd a felesleges zsákutcákra és gyakorlati támogatásra van szükséged a TWI helyes alkalmazásában, akkor ne habozz, keress minket bátran!
További tartalmaink
Ha jobban elmélyednél a TWI ismeretekben, ajánljuk figyelmedbe TWI workshopunkat és webináriumunkat:
Könyvajánló
- Hogyan fogjunk hozzá a lean gyártás megvalósításához?
- Mi legyen a következő, majd az azt követő lépés?
Manapság már nem könnyű eligazodni a lean elvekkel kapcsolatos információk tengerében.
A Kaizen Expressz című könyv pörgős, gördülékeny stílusban, tömören, az alapokhoz visszanyúlva ismerteti a Toyota termelési rendszer (TPS), és a lean alapvető elveit, mégpedig a megvalósítás logikus sorrendjében.