Gemba-séta a Pietro Fiorentini vállalatnál

Gemba-séta a Pietro Fiorentini vállalatnál
2011. szeptember 23.


pietro_gemba_walkA LEI Magyarországi Egyesületének megalapítását megelőző előkészítő folyamat utolsó, ugyanakkor a hazai szervezet indulásának első mérföldköveként deklarált, éves Lean Global Network (LGN) Board Meeting szeptemberben került megrendezésre. A találkozó egyik kiemelt témája a magyarországi intézet csatlakozása, indulása volt. A kétnapos találkozó első napján az éves igazgatósági ülés kapott helyet, a második napon pedig szakmai napot töltöttünk a Pietro Fiorentini vállalatnál (Gemba-séta). Az alábbiakban a második nap összefoglalója olvasható…


2011-es LGN Board Meeting menete

lean_gemba_team1. nap
1.1    LGN Board of Directors’ Session – LGN igazgatósági ülés
1.2    LGN Healthcare meeting – LGN „Lean az egészségügyben”
projektjeinek bemutatása

2. nap
Gemba-séta a Pietro Fiorentini vállalatnál (Az olaszországi Lean Club tagja)


2. nap: Professzionális folyamatbejárás a gyakorlatban – Gemba-séta a Pietro Fiorentini vállalatnál

„Mi más lehetne a lean szakma egyik csúcsa, mint magával a Gemba-séta „atyjával” James Womackkal részt venni egy üzembejáráson?”

A nap menete

  • Pietro Fiorentini bemutatkozás (termékcsaládok, piaci jellemzők, szervezeti információk)
  • Gemba-séta általános alapelvei, célja, menete Jim Womack előadásában
  • Gemba-séta – 3 csoportban
  • Gemba-séta prezentációk, összegzések
  • Lean Practitioner Program bemutatása
  • LGN Board of Directors záró megbeszélése

A gyakorlati lean felmérés célja volt

  • lean_jim_womack_gembamegismerni a vállalat lean alkalmazási módszereit
  • konkrét eszközök használatának megismerése
  • visszajelzést adni az elsődleges veszteségforrásokról – a lean elvek „jelenlétéről” a folyamatokban
  • fejlesztési potenciálok meghatározása
  • a Gemba séta alapelveinek, menetének tudatosítása (saját magunk számára)

A veszteségséta területei, 3 csoportja

  1. Service és ügyfélkapcsolati folyamatok – Daniel Jones
  2. Gyártás 1 (műveletek, munkatartalmak) – Jim Womack
  3. Gyártás 2 (anyagáramlás) – John Shook

Általános témakörök

  • Hogyan menedzseljük a vevői megrendelések kiegyenlítetlenségét?
  • Erőforrások, kapacitások hatékony elosztása
  • Vizuál menedzsment hatékonysága (mennyiség vs. eredményorientáltság)
  • Vevők bevonása (motiválása) a fejlesztésbe
  • Fejlesztési lehetőségek költség oldala
  • Vevői igény megjelenése a belső folyamatokban (pull)

Főbb tanulságok, irányelvek

  • jose_dan_jim_johnMi a különbség a visszajelzés és a megoldási javaslat között? Milyen határt kell tartanunk?
  • Prioritások – első körben a cél az üzleti folyamatok megértése – Csapda: túl korán, túl sokat fókuszálunk a vállalat által használt lean eszközökre!
  • Átfogó kép vs. részletek – egyensúly tartása
  • Leadership vonatkozásokra többet fókuszálni
  • Szervezeti kultúra elemei is fontosak – de nehezebb felmérni (motivációs rendszer, hangulat, vezetői kultúra stb.)

Az összefoglaló prezentáció keretében visszajelzésre és megvitatásra kerültek az elsődleges veszteségforrások, a fejlesztési tartalékok. Emellett minden LGN tag átadta személyes meglátásait post-it-eken megfogalmazva, így a vállalat több mint 150 visszajelzést tudhat magáénak a világ legelismertebb lean szakértőitől…

A visszajelzések összegyűjtése során John Shook gyakran figyelmeztette a résztvevőket: „Ne azt mond, hogy mit nem láttál, hanem azt, amit láttál!” Hajlamosak vagyunk kivetíteni az elvárásainkat és az eszközismereteink alapján keresni a hiányosságokat. Ezért a soron következő Gemba séta során, ne feledjük az alapvető kérdést: „What do we see?” azaz „Mit látunk?”

Írta: Keresztesi Zsolt, E-Con Solutions Kft.
Altavilla Vicenza, Olaszország

tovább a 2. nap képgalériájához

Minden vélemény számít!