Az emberek és önmagunk fejlesztésének eszenciája

Az emberek és önmagunk fejlesztésének eszenciája

Az emberek és önmagunk fejlesztésének eszenciája / The essence of developing people and yourself

A szakmai hírlevél elolvasásához szükséges idő: kb. 7 perc

John Shook
2014. augusztus 21.
Fordította: Bányász Réka

john_shook_pdca

Jane Delaney egy középméretű brit szoftver cég CEO-ja. Miközben a cége egyik krízisbe kerül a másik után, Delaney kénytelen mindent felülvizsgálni. Önmagát, vezetői szerepét, valamint saját tanulási folyamatát egy karrieren át, amely sikeresen elvezette idáig. Amikor szembesül azzal, hogy még sokat kell tanulnia cége zűrös problémáinak megoldásához, rájön, hogy ennek a tanulásnak több köze van saját magához, mint a céghez. Hoppá: a cég krízise személyes válsággá válik.

Jane Delaney a Freddy Ballé és Michael Ballé legújabb, Lead With Respect (Vezess tisztelettel) címmel megjelent lean regényének főszereplője. Azonban – noha kitalált történetről van szó -, ugyanezt a jelenséget időről időre megtapasztalom a való életben is. Ezzel a könyvvel a két Ballé fejest ugrik a legalapvetőbb és örök lean elvekbe, amelyek nem mások, mint az emberek fejlesztése és a tisztelet.

lean_tanulas

Ez a szerzők harmadik regénye a lean tanulásról (az első kettő a The Gold Mine és a The Lean Manager [a szerk.]), és mindhárom igen gyakori témával foglalkozik. „Mindhárom könyvön keresztülível a problémamegoldás általi tanulás témája”, mondja Michael, a következő forgatókönyv szerint:

  1. A szereplők egy üzleti nehézséggel szembesülnek
  2. Elsajátítanak egy lean eszközt
  3. Aminek köszönhetően a háttérben meghúzódó probléma nyilvánvalóvá válik
  4. Részben megoldják, és tanulnak valamit (valamint javítanak az üzleti helyzeten), de akadályokba ütköznek
  5. Ez elvezeti őket a következő lean eszközhöz
  6. És így tovább

Ezekből a lépésekből következtetve eljuthatunk egy elvekből vagy fázisokból álló folyamathoz (a lean tanulás Ballé-féle 4S-e?), amely valahogy így nézne ki:

  • Helyzet (Situation) – motiváció
  • Keresés (Search) – kíváncsiság: gondolkodj, gondolkodj, gondolkodj
  • Küzdelem (Struggle) – gyakran konfliktus és állandó kihívás
  • Elégtétel (Satisfaction) – az elégedettség mély érzése

Mi, akik vezetői, menedzseri vagy oktatói szerepeket töltünk be, tisztában vagyunk vele, mit jelent egy ilyen utazás. Jó eséllyel megtapasztaltuk már a „flow-t” (áramlat), amelyet Csíkszentmihályi Mihály a teljesítmény optimalizálásaként határoz meg. Szerinte mi, emberek úgy éljük meg az áramlatot, mint:

  1. Bevonódás (az elidegenedés helyét átveszi a helyzetben való részvétel)
  2. Élvezet (az unalmat kíváncsiság váltja fel)
  3. Kontroll érzés (a tehetetlenséget felváltja a kompetencia)
  4. Én-érzet

Ezt a sort Csíkszentmihályi a következő kijelentéssel zárja le: „Az oktatók feladata szakterületre való tekintet nélkül, hogy megismételjék az optimális áramlat pillanatait.” Ha ehhez még hozzátesszük John Wooden, az UCLA kosárlabda edzőjének megjegyzését, hogy „mindannyian tanárok vagyunk”, akkor a Ballé-féle 4S modell és Csíkszentmihályi Az áramlat című könyve egyaránt sajátos útra terelnek minket, vezetőket és tanárokat.

Tekintsük hát a lean vezetőket oktatóknak – feladatunk eszerint, hogy megtaláljuk a módját az áramlat létrehozásának, nem csupán magában a munkában (egydarabos áramlás), hanem úgy is, hogy lehetővé tegyük a lean útján haladó emberek számára az áramlat élményének átélését tanulás közben.

A lean vezetőknek két lényeges felelősségük van (amelyeket egy gyakorlati követelmény előz meg): (1) elvégeztetni a munkát és (2) fejleszteni az embereket – méghozzá a kettőt egyszerre. A gyakorlati előfeltétel a következő: ahhoz, hogy ezt megtehessük, először önmagunkat kell megismernünk. Vissza a személyes életúthoz.

Fejlodes

De mit is jelent az emberek fejlesztése? Hogyan tudjuk megvalósítani úgy, hogy a tisztelet elvéről se feledkezzünk meg? Na és egyáltalán mi a tisztelet? Egyenlő az udvariassággal? A pozitív kijelentésekkel, amitől az emberek jól érzik magukat? Jutalom minden gyereknek?

A lean szemlélet értelmében a tisztelet mindenekelőtt a kötelesség, hogy segítsünk minden egyes személynek elérni saját legjobb szintjét. Ez persze felveti a kérdést, hogyan tegyük ezt? Alapvető oktatással és instrukcióval kezdjük (hogyan működik az algebra, hogyan kell az alkatrészt a termékhez illeszteni?), majd sikeresen elvégezhető feladatokat rójunk ki. Aztán a végeérhetetlen fejlődés a kihívásokon alapul. Az emberek szeretik a kihívást, mi pedig vezetőkként biztosítjuk számukra az ilyen lehetőségeket. Itt következik a „küzdelem”.

Vajon a lean tanulás mindig küzdelemmel jár, ahogyan azt Ballé állítja? Mindig kockázatos azt mondani, hogy „mindig”. Találkoztam olyanokkal, akiknek a lean cselekvés és gondolkodás – miután megismerték – egyből nagy felismerésekhez vezetett, és attól kezdve teljesen természetes volt. Azonban, akár küzdelmesen, akár nem, mindig keressünk – keressük a kihívást, a tanulás lehetőségeit, mert vágyunk a tanulásra, és arra, hogy mindig jobbá tegyük a dolgokat. A problémamegoldás és a folyamatos fejlesztés végtelen folyamatában az ember fejlődik, mivel olyan helyzetekkel találkozik, amelyeket aktuális képességei alapján nem tud megoldani. Ilyenkor olyan ismereteket keres, amelyek az adott helyzetben megfelelőbb reagálást tesznek lehetővé.

Számunkra, akik vezetői szerepben dolgozunk, ez egész más szintre emeli a felelősséget. A vezetők/menedzserek nem csak azért felelnek, hogy a munka el legyen végezve (ennek érdekében talán megmondják, hogy szerintük mi a megoldás) – hanem az emberek fejlesztéséért is, akik aztán maguk is rátalálnak a válaszra (ugyanarra, egy másikra vagy akár egy jobbra!).

Azt szoktuk mondani, hogy a lean folyamatosan fejleszti az embereket és a folyamatokat, hogy a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával hozzon létre értéket és jólétet. A lean átalakulás egyszerre személyes és szervezeti. Mindkettő, egyszerre, melyek kölcsönösen táplálják egymást.

Ez a lényege a tiszteletteljes vezetésnek. Jane Delaney ezt az utazást tapasztalja meg a Lead With Respect című műben.

Üdvözlettel:

John

John Shook
Elnök és CEO
Lean Enterprise Institute, Inc.
jshook@lean.org

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevétele van, jelezze azt az info@lean.org.hu e-mail címen.

workshop_november

tovább a workshop részleteikhez

Minden vélemény számít!