Tanulni a Vezesd a tanulást című könyvből

Tanulni a Vezesd a tanulást című könyvből /Learning from Managing to Learn

A szakmai hírlevél elolvasásához szükséges idő: kb. 3 perc

John Shook
2009. március 03.
Fordította: Bányász Réka

john_shook_pdca

Mintegy négy hónap telt el a Vezesd a tanulást (Managing to Learn) megjelenése óta, és már készül az utánnyomás. A világ számos tájáról érkeztek hihetetlen visszajelzések, készült néhány nagyszerű online és nyomtatott recenzió, és felvetődött néhány gondolatébresztő kérdés. Íme, egy eszmecsere, amely számotokra is érdekes lehet.

Alább található Dr. Jaap van Ede két kérdése a www.procesverbeteren.nl-ről, amely egy „független tudásplatform” Hollandiában. Az eszmecserét aVezesd a tanulást teljes recenziójával együtt a holland In Logistiek folyóiratban közölték.

Dr. van Ede: Azt hiszem, jobb lett volna, ha Ken Sanderson coach gondolatai beleépültek volna Desi Porter tanítvány történetébe (így az olvasónak nem kellene váltogatnia a két történet között, mégis látná mindkét személy gondolatait).

JS: Persze, egyszerűen folytatólagosan felfűzni egy szálra a történetet konvencionálisabb megoldás lett volna, és megfordult a fejemben ez a megközelítés. Az alkotói folyamat során végig aggódtunk amiatt, hogy ez az „unortodox” kéthasábos formátum gondot okozhat az olvasók egy részének. Mindazonáltal a kéthasábos formátum néhány „gyors prototípusának” tesztelése azt mutatta, hogy az olvasóknak kevésbé okoz nehézséget, mint amennyire tartottunk tőle. Továbbá a megjelenése óta vártam, hogy bizonyos olvasók panaszkodni fognak, ám kellemes meglepetésként ért, hogy a formátumra túlnyomóan pozitívan reagáltak. Mindenesetre tudatában voltam, hogy a formátum erősen formabontó, és minden, ami formabontó, egyszersmind kockázatos is.

Miután a korai változatokat megmutattam próbaolvasóknak, meggyőződtem arról, hogy megéri a kockázat a potenciális siker reményében, mivel azt láttam, hogy a formátum szépen megragadja a mindennapi üzleti élet valódi párbeszédeinek feszültségét. Az élet, az üzleti problémák és az emberek nem mindig sorrendben érkeznek hozzánk. Mindig több fontos dolog van egyszerre, a különböző szervezetek különböző igényekkel állnak elő, két ember párhuzamosan próbál beszélni hozzánk, és harcolnak egymással a figyelmünkért. Amikor nap, mint nap ilyen helyzetekkel szembesülünk, döntenünk kell. A Vezesd a tanulást kéthasábos formátuma (amelyet egyébként egyedi újításnak tartunk) ehhez hasonlóan döntésre készteti az olvasót, ugyanakkor elég rugalmas ahhoz, hogy különbözőképpen olvashassuk.

Dr. van Ede: Úgy tűnik, Desi Porter ideális A3 tanuló. Mit tehet a sensei, ha kevésbé szerencsés? Jó lenne, ha a könyv ezzel a kérdéssel is foglalkozna.

JS: Ez érdekes megfigyelés, és első alkalommal intézi hozzám valaki ezt a kérdést. Sokszor megkérdezik az ellenkezőjét: hol találok egy ilyenSandersont?!

Tulajdonképpen azt gondolom, a nagyobb probléma tényleg a jó „sensei” vagy mentor hiánya. Arra vonatkozóan pedig, hogy Desi ideális tanuló: igen, ez igaz lehet. Tapasztalatom szerint azonban a Desi Porterhez hasonló fiatal szakemberek valóban reagálni fognak, ha mi – mint tapasztaltabb senior menedzserek / mentorok – kezdeményezünk, és igyekszünk felkínálni számukra a tanulás és fejlődés lehetőségeit. Igen, egy kisebb részük nem fog reagálni. Ám ha abból indulunk ki, hogy a mi feladatunk a mentorálás, azt hiszem, nem lesz nehéz kevésbé tapasztalt „Desiket” találnunk, akik örömmel elindulnak velünk a lean tanulás útján.

John

John Shook
Elnök és CEO
Lean Enterprise Institute, Inc.
jshook@lean.org

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Minden vélemény számít!