Tanulni a Vezesd a tanulást című könyvből – 1. rész

Vezesd a tanulást (Managing to Learn) megjelenése óta a világ számos tájáról érkeztek hihetetlen visszajelzések, készült néhány nagyszerű online és nyomtatott recenzió, és felvetődött néhány gondolatébresztő kérdés. Íme, egy eszmecsere, amely számotokra is érdekes lehet.

Szerző: John Shook

Fordította: Bányász Réka

Alább található Dr. Jaap van Ede két kérdése a www.procesverbeteren.nl-ről, amely egy „független tudásplatform” Hollandiában. Az eszmecserét a Vezesd a tanulást teljes recenziójával együtt a holland In Logistiek folyóiratban közölték.

Dr. van Ede: Azt hiszem, jobb lett volna, ha Ken Sanderson coach gondolatai beleépültek volna Desi Porter tanítvány történetébe (így az olvasónak nem kellene váltogatnia a két történet között, mégis látná mindkét személy gondolatait).

JS: Persze, egyszerűen folytatólagosan felfűzni egy szálra a történetet konvencionálisabb megoldás lett volna, és megfordult a fejemben ez a megközelítés. Az alkotói folyamat során végig aggódtunk amiatt, hogy ez az „unortodox” kéthasábos formátum gondot okozhat az olvasók egy részének. Mindazonáltal a kéthasábos formátum néhány „gyors prototípusának” tesztelése azt mutatta, hogy az olvasóknak kevésbé okoz nehézséget, mint amennyire tartottunk tőle. Továbbá a megjelenése óta vártam, hogy bizonyos olvasók panaszkodni fognak, ám kellemes meglepetésként ért, hogy a formátumra túlnyomóan pozitívan reagáltak. Mindenesetre tudatában voltam, hogy a formátum erősen formabontó, és minden, ami formabontó, egyszersmind kockázatos is.

Miután a korai változatokat megmutattam próbaolvasóknak, meggyőződtem arról, hogy megéri a kockázat a potenciális siker reményében, mivel azt láttam, hogy a formátum szépen megragadja a mindennapi üzleti élet valódi párbeszédeinek feszültségét. Az élet, az üzleti problémák és az emberek nem mindig sorrendben érkeznek hozzánk. Mindig több fontos dolog van egyszerre, a különböző szervezetek különböző igényekkel állnak elő, két ember párhuzamosan próbál beszélni hozzánk, és harcolnak egymással a figyelmünkért. Amikor nap, mint nap ilyen helyzetekkel szembesülünk, döntenünk kell. A Vezesd a tanulást kéthasábos formátuma (amelyet egyébként egyedi újításnak tartunk) ehhez hasonlóan döntésre készteti az olvasót, ugyanakkor elég rugalmas ahhoz, hogy különbözőképpen olvashassuk.

Dr. van Ede: Úgy tűnik, Desi Porter ideális A3 tanuló. Mit tehet a sensei, ha kevésbé szerencsés? Jó lenne, ha a könyv ezzel a kérdéssel is foglalkozna.

JS: Ez érdekes megfigyelés, és első alkalommal intézi hozzám valaki ezt a kérdést. Sokszor megkérdezik az ellenkezőjét: hol találok egy ilyen Sandersont?!

Tulajdonképpen azt gondolom, a nagyobb probléma tényleg a jó „sensei” vagy mentor hiánya. Arra vonatkozóan pedig, hogy Desi ideális tanuló: igen, ez igaz lehet. Tapasztalatom szerint azonban a Desi Porterhez hasonló fiatal szakemberek valóban reagálni fognak, ha mi – mint tapasztaltabb senior menedzserek / mentorok – kezdeményezünk, és igyekszünk felkínálni számukra a tanulás és fejlődés lehetőségeit. Igen, egy kisebb részük nem fog reagálni. Ám ha abból indulunk ki, hogy a mi feladatunk a mentorálás, azt hiszem, nem lesz nehéz kevésbé tapasztalt „Desiket” találnunk, akik örömmel elindulnak velünk a lean tanulás útján.

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevételed van, jelezd azt az info@lean.org.hu e-mail címen.

Könyvajánló

Nap mint nap új típusú problémákkal kell megküzdened?

Problémáról-problémára, projektről-projektre új megközelítésekre van szükséged?

Szeretnél időt és energiát megtakarítani?

Fejleszd a problémamegoldó képességedet!

Vezesd a tanulást borító

A Vezesd a tanulást Problémamegoldás, egyetértés, mentorálás és vezetés az A3-menedzsmentfolyamat segítségével megmutatja hogyan lehetsz hatékony problémamegoldó!