Standard munkád öt hiányzó eleme
3. rész

Standard munkád öt hiányzó eleme
3. rész



A cikk elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc

Írta: John Shook
Fordította: Bányász Réka

Két legutóbbi cikkemben (1. rész, 2. rész) bemutattam a standard munka (Standard Work, SW) öt elhanyagolt aspektusát. Néhányan azonnal kértek egy cikket arról, hogy pontosan mi is a SW? Íme egy gyors, bevezető vázlat, a LEI három “P” keretét követve: Cél, Folyamat, Emberek (Purpose, Process, People). Egyesítsük ezt a hármat, amikor nekifogunk a standard munka létrehozásának.

Cél

  • Kiindulópont a fejlesztéshez
  • A szervezeti célok elérésének eszközei a frontvonalban, ahol a szervezet valódi munkája zajlik.
  • A munkát végző emberek bevonásának eszközei.

Azaz ne feledjük el, hogy miért akarod:

– Elköteleződés – nem megfelelés
– Fejlődés – nem stabil állapot. Stabil állapot nem létezik!
– Kreativitás, újítás, problémamegoldás, fejlesztés – nem a szabályok követése
– Kezdeményezés – nem a parancsok végrehajtása

Folyamat

  • Munka standardok
  • Biztonság, minőség, teljesítmény
  • Megfigyelés és a folyamat tanulmányozása
  • A SW három alapeleme:
  1. Ütemidő (takt time, TT) és ciklusidő (cycle time, CT)
    – Más szóval, az időzítés – a vevő által megszabott időzítés és a megmunkálási kapacitás időkorlátai
  2. Sorrend (beleértve az elrendezést, valamint az ember-gép kombinációját a folyamatkapacitás lapok és a standard munka kombinációs táblázatok segítségével)
    – Más szóval a termék vagy a szolgáltatás létrehozásának optimális sorrendje: először tegyük A-t, majd B-t, majd C-t
  3. S-WIP
    – Más szóval a folyamatban lévő „anyag” mennyisége, nem több, nem kevesebb. Ez lehet alapanyag, alkatrész, vagy információ.
  • A változások megvalósításának standard folyamata (pl. javaslati rendszer)

Emberek

  • A bevonás, elköteleződés, tulajdoni viszony eszközei
  • Minden dolgozó, mint vállalkozó
  • Minőségi kör, Six Sigma
  • Képzés:
  1. TWI – Training Within Industry
    – Ha még nem ismered ezt a programot, nézz utána!
    – Munkautasítás (Job Instruction), munkamódszerek (Job Methods), munkakapcsolatok (Job Relations)
    (A Toyota esetében a standard munka és kaizen képzés átvette a munkamódszerek szerepét, ám a vállalatoknak erősen javasolt, hogy a munkamódszerekkel kezdjék, majd később térjenek át a Toyota típusú standard munkára)
  2. Képzettségmátrix
    – Külön terv minden személy számára!
  3. Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
  • SW a nem standard munkák esetén

1. A SW három szintje
1. szint – ismétlődő termelés-típusú munka

2. szint – az ismétlődő munka támogatása

3. szint – tudás-alapú, vagy szolgáltatói, vagy projekt-alapú munka2. SW kaizen kontra kreatív vagy tudás-alapú munkavégzés – PDCA (Al Ward: Lean Product and Process Development)

  • Coaching, kérdezni (megfelelő kérdések), nem megmondani, az embereket gondolkodásra és felelősségvállalásra késztetni
  • A felelősség egyre nagyobb és nagyobb átruházása

Ne feledjük: a standard munka egyenletének technikai/folyamat oldala és szociális/emberi oldala egyformán fontos. A jól megtervezett standard munka egyenlő mértékben tükrözi a munka technikai és emberi tényezőit. Ezt tökéletesen szemlélteti egy összeszerelő sor standard munkája a Kaizen Expressből:

andon2

Kaizen Express, 4. fejezet: A Toyota ezt „Fixed Position Stop Systemnek” (fix pozíciós, megállító rendszernek) nevezi. A sor nem áll meg azonnal, amikor a dolgozó meghúzza a kábelt (signal cord), hanem addig megy tovább, amíg eléri a „fix pozíciót,” ahol megáll, hacsak a supervisor nem húzza meg újra, hogy újraindítsa. A következőképpen működik. Amikor a dolgozó észrevesz egy problémát, értesíti a supervisort a kábel meghúzásával, amelynek következtében felgyullad egy lámpa az andon táblán. A supervisor azonnal odasiet (a dolgozó ciklusidején belül) a problémás munkaállomásra és döntéseket hoz. Az első döntés az, hogy hagyja-e tovább haladni az autót a rögzített helyzetig, ahol a sor meg fog állni. Ez azért van így, mert ha a sor azonnal megállna, a soron dolgozó minden ember munkája megszakadna, ami minőségi, biztonsági és más problémákat okozhat. Tehát az összeszerelő soron minden dolgozó munkája össze van hangolva egymással, hogy egyszerre kezdjenek és egyszerre álljanak meg.

purpose_process_people

Nézd meg standard munkátokat és strukturált fejlesztési folyamataitokat (kaizen), és meglátod vállalati kultúrátok jelenlegi állapotát!

John

John Shook
Elnök és CEO
Lean Enterprise Institute, Inc.
jshook@lean.org

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevétele van, jelezze azt az info@lean.org.hu e-mail címen.