Kevesebb hőst, több gazdát / Fewer Heroes, More Farmers

A szakmai hírlevél elolvasásához szükséges idő: kb. 4 perc

Jim Womack
Fordította: Darnyik Judit

Részlet a Gemba-séták című könyvből.

jim_womack_gemba_walk

Nemrég egy hatalmas amerikai vállalat első számú vezetőjével találkoztam. A vállalatot saját termékfejlesztési, termelési, beszerzési és értékesítési részlegekkel rendelkező önálló üzleti egységek alkották. Megkérdeztem, mivel foglalkozik az ilyen cég első embere, mire ezt az egyszerű választ kaptam: „Hősies vezetőket keresek, akik tettekre sarkallják az egységeket. Gyorsan teljesítendő célokat tűzök ki a számukra. Ha elérik, busásan megjutalmazom, ha nem, lecserélem őket.”

Ennél a cégnél – csakúgy, mint sok más általam vizsgált vállalatnál – az üzleti egységek vezető pozícióiban szemmel láthatóan túl gyakran hullnak a fejek. Ezért megkérdeztem. „Miért kell ilyen sok hős a cégnek? Miért nem képesek folyamatosan magas színvonalon teljesíteni az egységek, hogy ne kelljen mindig új vezetőket kijelölni az élükre? És miért köszönnek le még a nyilvánvalóan sikeres vezetők is?” Az volt a válasz, hogy az üzleti élet kemény, a jó vezető ritka madár, és a nagy fluktuáció a dinamikus vezetési kultúra jele.

Én azonban egyáltalán nem értek egyet ezzel. Miközben a látogatások során szétnézek a vállalatoknál, három problémát látok, amiket a legújabb teljesítménynövelő programot beindító hősies vezetők nyilvánvalóan nem vesznek észre: 1. Zavar uralkodik a fejekben a vállalat központi folyamatainak üzleti célját illetően. 2. Gyengén működik – inkább rosszul, mint jól – a termék- és folyamatfejlesztési, a teljesítési, a beszállító-kezelési, valamint a vevőszolgálati folyamat. 3. A hibás folyamatokat a vállalat minden szintjén kedvetlen emberek működtetik.

Persze mondanom sem kell, minden szinten találunk kis hősöket, akik szükségmegoldásokat találnak ki a hibás folyamatok működésének fenntartására. De vajon kiket kellene látnunk itt a téves csatatér hősei helyett? Gazdákat. Több gazdát!

Hadd magyarázzam el ezt egy másik példával! Nemrégiben kezembe került egy piacvezető motorsport-magazin egyik példánya. A lapban szerepelt a világ autóiparának 50 legbefolyásosabb (értsd „leghősiesebb”) vezetőjének a listája: Bill Ford a Fordnál, Carlos Ghosn a Renaultnál/Nissannál, Rick Wagoner a GM-nél stb. Feltűnt, hogy a listában egyetlen Toyota-„vezér” neve sem szerepel (kivéve egyetlen amerikai marketingest). Pedig évtizedek óta a Toyota a világ egyik legsikeresebb autógyártója. Hogy lehet az, hogy az egyik legjobban teljesítő nagyvállalatnak gyakorlatilag nincsenek hősei? Úgy, hogy a menedzserei még mindig úgy gondolkoznak, mint a gazdák a cég alapításának színhelyén, Aichiban, Japán távoli tartományában.

A hősnek az a feladata, hogy megvívjon a káosszal, amelyben minden téren ellenőrizetlenül elszabadult folyamatok zajlanak, és gyorsan varázsoljon valami olyan helyzetet, ami a rendre emlékeztet. Néha valóban hősökre van szükség. Válságos pillanatokban természetesen a Toyotánál is hősies tetteket hajtottak végre a „Nagyok”: Taiichi Ohno, Shotaro Kamiya, Kenya Nakamura és Kiichiro Toyoda, például amikor a II. világháború után meghatározták a vállalat központi folyamatait.

A szervezet átalakítása után azonban már nem feltétlenül kellenek a hősök. Annál inkább a gazdák: az értékfolyamat-menedzserek, akik állandóan gondját viselik az összes fontos folyamatnak. A gazdák újra meg újra ugyanarra a három egyszerű kérdésre keresik a választ: 1. Helyesen határoztuk meg a folyamat üzleti célját? 2. Mindig megteszünk mindent azért, hogy a folyamat minden lépésében értéket teremtsünk, folyamatos áramlást és húzórendszert működtessünk, miközben kiküszöböljük a veszteséget? 3. A folyamatban részt vevő összes ember elkötelezett és aktív szerepet vállal annak javításában?

Ezek a kérdések jellemzik annak a gazdálkodónak a gemba-mentalitását, aki évről évre szánt, vet, javítgatja a kerítést és aggódik az időjárás miatt, mialatt a földet feltörő hősies úttörő vagy vadász már rég odébbállt.

Miért van olyan kevés gazda és oly sok hős – s velük annyi elfogadhatatlan eredmény a legtöbb vállalatnál? Mert nem veszünk tudomást arról az egyszerű tényről, hogy a vállalati hősök általában nem alakítják át a cég működését. Csak rövid távon érnek el fejlődést, legalábbis a hivatalos mutatókban.

Ezek az eredmények azonban vagy nem is valósak, vagy nem tarthatók fenn, mert nem állítanak munkába gazdákat a „föld” gondozására. A hősök mindig angolosan távoznak, mielőtt ez nyilvánvalóvá válna. Miközben észre sem vesszük a gondos gazdák felbecsülhetetlen szolgálatát – pedig ők a mi igazi hőseink. Ők azok, akik az egyenletes ütemű folytonosságot biztosítják a világ összes lean vállalatánál.

Remélem, a Kedves Olvasó elgondolkozik a saját szerepén, és a lean gazda mentalitását veszi át, aki felelősséget vállal a folyamatokért, amelyekben részt vesz, és nap mint nap végzi a munkáját: szánt, vet, arat, javítgatja a kerítést és aggódik az időjárás miatt. Ezek a vezetés valódi értékteremtő vonásai. Ahol ezek megvannak, ott nincs szükség héroszokra.

Üdvözlettel:

Jim

James Womack
Alapító és Szenior Tanácsadó
Lean Enterprise Institute, Inc.

Forrás: lean.org
A cikk eredeti, angol nyelvű változata itt olvasható.

Kérjük, amennyiben a fordítással kapcsolatban észrevétele van, jelezze azt az info@lean.org.hu e-mail címen.

lean_konferencia_eloadok

lean_tamogatok_womack

Minden vélemény számít!