lexmark_logo

“Menj, nézd meg, kérdezd meg, miért és tanúsíts tiszteletet!”
Lean Menedzser Kerekasztal a Lexmark Magyarország Kft.-nél
2016. február 10.

lmk

“Menj, nézd meg, kérdezd meg, miért és tanúsíts tiszteletet!”
Lean Menedzser Kerekasztal a Lexmark Magyarország Kft.-nél

2016. február 10.

Bevezetés

Lexmark LMK2016. február 10-én újabb Lean Menedzser Kerekasztal eseményre került sor, ahol betekintést nyerhettünk a Lexmark budapesti szolgáltatóközpontjának lean gyakorlatába.
Bereczki Csaba (LEI) rövid megnyitója után Csucska Péter ügyvezető igazgató mutatta be a Lexmark Magyarország Kft.-t, a Lexmark európai szolgáltatóközpontját.
A nyomtatási megoldásairól ismert cég a Duna partján, a Nemzeti Színház és a Művészetek Palotájának tőszomszédságában található. A Lexmark 1991-ben jött létre az IBM nyomtatási tevékenységének leválasztásából. A cég mára közel 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat világszerte, 34 országban van jelen, és több mint 150 országban kaphatóak termékei. A Lexmark európai, közel-keleti és afrikai tevékenységét szolgálja ki a budapesti központ, ahonnan pénzügyi tevékenységet, értékesítés-támogatást és ügyfélkapcsolati feladatokat látnak el.

Lean a Lexmarknál, Gemba séta

Lexmark LMKA programot Somogyi Balázs, Quality, Environment, Health and Safety manager folytatta, aki megosztotta velünk, hogy a lean kultúra bevezetésének korai szakaszában milyen lehetőségeket aknáztak már ki a szolgáltatási folyamatokban, illetve hogyan támogatják lean fejlesztéseik a vállalatot és ügyfeleiket.
Az irodai területen (planning és order management) tett gemba séta során visszaköszöntek szavai, például evidenciák sorát láttunk arra vonatkozóan, hogyan alkalmazzák a vizuális menedzsment eszközöket teljesítményük folyamatos javítása érdekében.
Főbb mutatószámaikat napi „stand up” meetingeken követik nyomon, team és project boardok segítik őket munkájuk elvégzésében és fejlesztésében.
Az ötletmenedzsment rendszernek, bevonásnak a Lexmarknál két része van, az egyik a dolgozói javaslatok rendszere, a másik pedig a vezetés által meghatározott kidolgozandó témák munkacsoportjaira való jelentkezés és közös munka (náluk ezt opportunity board-nak hívják). A házigazdák ezáltal is megmutatták, mennyire fontosnak tartják a dolgozók bevonását a folyamatos fejlesztésekbe. Kollégáik fejlesztésére irányuló tréningprogramjukban a lean ismeretek központi szerepet kaptak.
A vezetőség lean iránti elkötelezettségének magas fokát tapasztalhattuk meg az itt eltöltött idő alatt. Ügyfélközpontú gondolkodásmódjuk, nyitottságuk, közvetlenségük jelei, hogy szívesen fogadták visszajelzéseinket, javaslatainkat is a további fejlesztések érdekében.

Standard munka és menedzsment standard munka szerepe

Lexmark LMKA program folytatásaként kisebb csoportokban dolgoztunk egy igen népszerű témán: a standard munka és menedzsment standard munka szerepét, jelentőségét beszéltük át a lean transzformációban és a folyamatos fejlesztésben.
A standard munkán a munkavégzés általunk ismert legjobb módját értjük, figyelembe véve a biztonságot, a minőséget és a hatékonyságot.
De mit értünk menedzsment standard munka alatt, mi a szerepe, jelentősége a lean transzformációban?
A közös gondolkodás során egyetértettünk abban, miszerint a menedzsment standard munka segít abban, hogy a vezetők következetesen tudják támogatni a szervezetüket, így fokozva teljesítményüket.
A cél, hogy a vezetők a legtöbb idejüket azzal töltsék, hogy megfigyeljék, hogyan zajlanak a munkafolyamatok, összpontosítsanak az értékteremtő folyamatokra, tudják, lássák, milyen a teljesítménye a csapatuknak, támogassák (coacholják) munkatársaikat, és proaktívan oldjanak meg a problémákat.
Ezen cél eléréséért érdemes a vezetők munkáját standardok kialakításával támogatni, így biztosítva, hogy szervezett és fenntartható módon tudják támogatni a szervezetük által végzett munkát és annak fejlesztését.

A témával kapcsolatos tapasztalatok sokfélék voltak. Hallottunk pozitív példákat, ahol úgy tűnt, nem szükséges standardokat létrehozni, hiszen mindennapi működésük már így zajlik. Mások olyan nehézséggel szembesülnek, hogy hiába vannak vezetői standardjaik, ha szervezetükben mások nem respektálják ezt, nehéz következetesen betartani az előre tervezett lépéseket.
A téma jelentőségét – és az oldott hangulatot – mutatta, hogy valahogy nem volt kedvünk befejezni a beszélgetést, jöttek a gondolatok, vélemények sorban, így kicsit megcsúszva, de annál elégedettebben zártuk a napot.

Lexmark LMK

Zárszó

Szeretném itt is megköszönni a szervezők munkáját a program lebonyolításáért, a házigazdák nyitottságát és a résztvevők közvetlenségét. Örülök hogy részese lehettem a Lean Menedzser Kerekasztal fórumnak, bízom benne hamarosan újra találkozunk.

Írta: Bartha Beáta, Lean&Six Sigma vezető
Jabil Circuit Kft.