Elec_2014

ELEC – European Lean Educator Conference – 2014

Hírek

Ahogy az lenni szokott a lean gyakran elveszik a fordítás útvesztőjében, legyen az az üzemben, irodában, vállalati megbeszéléseken vagy egyéni beszélgetések alkalmával. Ebben az értelemben véve az egyetemeknek és más leant oktató intézményeknek nagyon fontos szerepe van: biztosítani, hogy a módszer alapelvei folyamatosan, egyértelműen, félreértés és félrefordítás nélkül jussanak el a diákokhoz, gyakorló lean szakemberekhez.

ELEC_előadásE magasztos cél elérése érdekében fontos, hogy az oktatásban résztvevők rendszeresen beszélgessenek, megosszák tapasztalataikat és tanuljanak egymástól. Ez volt az egyik fő célja az első European Lean Educator Conference (Európai Lean Oktatói Konferencia) rendezvénynek, amelyet a németországi Stuttgartban (a Porsche Múzeumban!) rendeztek meg szeptemberben. A program eddig az Egyesült Államokban kapott helyet és annak érdekében érkezett Európába, hogy összehozza az „öreg kontinens” akadémiai szereplőit a lean oktatás jelenlegi helyzetének megvitatására. A háromnapos programsorozat jó lehetőség volt arra, hogy a résztvevők megosszák tapasztalataikat, értelmezéseiket arról, mit is jelent a lean oktatása a középiskolákban, egyetemeken, valamint a különböző szervezeteken belül a világ minden táján.

A lean tanfolyamok mindig is nagyon népszerűek voltak – emlékezett vissza bevezető előadásban John Shook az 1994-ben, a University of Michigan falain belül Mike Rotherrel közösen tartott kurzusaikra -, és vonzerejük máig sem csökkent. Ez az a lehetőség, amelyet a lean mozgalom nem hagyhat figyelmen kívül. Az évek során azonban nyilvánvalóvá vált az igény on-the-job, gyakorlati képzésekre, ami az egyetemeket és egyéb intézményeket arra ösztönzött, hogy a tantermeken és PowerPoint előadásokon túlmutató képzési formákban gondolkodjanak.

Joakim Hillberg a svéd Lean Forum szervezet képviselője előadásában például a játékalapú oktatás tapasztalatait emelte ki. Később Giorgio Possio a torinói Lean Education Network vezetője arról mesélt, hogyan dolgoznak együtt középiskolai tanárokkal azon, hogy miként lehet a lean alapjait minél hatékonyabban megtanítani a diákoknak.

Több Lean Global Network tagszervezet is képviseltette magát a rendezvényen (Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Spanyolország, Törökország, UK, USA), többen elő is adtak a témában.

Nem meglepő, hogy a Toyota-Kata módszere nagy hangsúlyt kapott három nap során, több előadás, workshop is a téma köré épült. Mike Rother – a Toyota-Kata című könyv szerzője – többször is bekapcsolódott a témákba, konstruktív kérdéseivel, gondolataival tovább inspirálva az előadókat, résztvevőket.

A konferencia tovább hangsúlyozta az akadémia és az oktatási intézmények szerepének fontosságát abban, hogy a tanított lean ismeretek minősége folyamatosan magas szinten maradjon. Nagyszerű lehetőség volt azok számára, akik jobban át szerették volna látni, hogyan oktatják (vagy kellene oktatni) és népszerűsítik a leant a világ különböző pontjain.

A háromnapos rendezvény a konferencián kívül további 2 programot is tartalmazott, amelyek összefoglalói az alábbi linkekre kattintva olvashatóak:

Toyota-Kata workshop
Learning Factory, Learning Office
ELEC galéria