_15A4050

2014 Daniel Jones

Lean Summit

Nemzetközi Lean Konferencia programsorozat
2014. június 12. – Daniel Jones részvételével
Daniel-Jones

Egyesületünk fennállása óta harmadszor szervezett 2014. június 12-én Nemzetközi Lean Konferenciát. 2012-ben John Shook a LEI elnöke és CEO-ja, 2013-ban Jim Womack a LEI alapítója látogatott el hozzánk erre az alkalomra. Idén Daniel T. Jones a Lean Szemlélet (Lean Thinking) című könyv társszerzője, a LEA (Lean Enterprise Academy, UK) alapítója és elnöke volt a júniusi rendezvényünk fő előadója.

A konferencia programja

eloadok_logoilean_program_1_hulean_program_2_hulean_program_3_hu

*Tagvállalati esetek a kávészünetekben

A konferencia két kávészünetében Egyesületünk 5 vállalati tagjának képviselői egy-egy kiválasztott, valós esettanulmányt mutattak be. Ezek a konkrét példák további tapasztalatszerzésre, szakmai beszélgetésre és kapcsolatépítésre adtak lehetőséget. Esettanulmányt bemutató vállalatok:

esetek_logoi_lean
  • Audi Hungaria Motor Kft. – Matyi Tamás és Vörös Szilveszter folyamatfejlesztő
  • Avis Budget Group BSC Kft. – Acsádi Viktória ügyfélszolgálati vezető
  • Lufthansa Systems Hungária Kft. – Demeter Dénes minőségügyi és lean menedzser
  • National Instruments Hungary Kft. – Ferge Tamás készáruraktár műszakvezető
  • Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. – Zavodnyik Gábor üzletági lean tanácsadó

Mindegyik vállalat képviselőjét arra kértük, hogy az alábbi 7 pontos struktúra szerint foglalják össze az általuk bemutatott problémát. A könnyebb áttekinthetőség érdekében az így összeállított esettanulmányokat egy-egy 120×200 cm-es roll-up molinóra nyomtattuk. Ezeknél a molinóknál várták a kávészünetekben a szakértők az érdeklődőket.

Az előadókról (az előadások sorrendjében)


Daniel T Joneslean_szemlelet

Daniel T. Jones a brit Lean Enterprise Academy alapítója és elnöke, a Lean Enterprise Institute szenior tanácsadója, vezető menedzsment gondolkodó, a folyamatok lean szemléletű fejlesztésének mentora minden típusú iparágban.

James P. Womackkal írt nagy hatású és népszerű menedzsment könyvei a lean szemlélet alapelveit és gyakorlatát mutatják be gyártási környezetben: The Machine That Changed the World, Lean Thinking (Lean Szemlélet, HVG Könyvek, 2009) és a Seeing the Whole Value Stream kézikönyv. A Lean Solutions című könyvük kiterjeszti ezeket az elveket a fogyasztás, ellátás és szolgáltatások területére. Kiadója a Breaking Through to Flow, Creating Lean Dealers, valamint a Making Hospitals Work című könyveknek.

Jones különböző szektorok szervezeteivel dolgozik együtt tanácsadóként, azok lean transzformációjának folyamatában. Részt vett az első vállalati egyetem létrehozásában az angliai Unipart vállalatnál, a UK Government’s Rethinking Construction jelentés, valamint Lean Thinking for the NHS szerzője. Az első Globális Egészségügyi Csúcstalálkozó szervezője, több kórház mentora Angliában, Olaszországban és az USA-ban. Európai igazgatója volt az MIT Az automobil jövője és a Nemzetközi Gépjármű Programoknak.


toszegi_attilaherman_otto

Tószegi Attila a zuglói Herman Ottó Általános Iskola és Tudásközpont igazgatója; mentortanár. Emellett szervezetfejlesztéssel, coachinggal foglalkozik. Diplomáját az ELTE-n, szakvizsgáját a BME-n szerezte. 2010-től vezeti a Zuglói Igazgatók Testületét.

Vezetői és tanári munkája során olyan módszertanok bevezetésében és elterjesztésében vesz részt, melyek lehetővé teszik, hogy az oktatási intézmények korszerű, 21. századi iskolákká váljanak. Ezek feladata, hogy az alaptárgyakon túl fejlessze a diákok tanulási és innovációs készségeit (kreativitás, kritikai gondolkodás, problémamegoldás, kommunikáció, együttműködés), digitális kompetenciáit, mely készségek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a diákok sikerrel tudják megállni helyüket a következő évtizedek ma még egyáltalán nem ismert világában, és boldog emberek legyenek.

A Herman Ottó Általános Iskola 2012-ben referencia iskola lett a tehetséggondozás és a kompetencialapú oktatás terülteken, 2013-ban a Microsoft Partners in Learning programjának magyarországi bevezetésekor elnyerte az innovatív iskola címet.


Dr_Eric_Depluete-on

Dr. Eric Depluet egyetemi tanulmányait az aacheni Közgazdaságtudományi és Pénzügyi Egyetemen végezte, majd később PhD fokozatát is itt szerezte. Szakmai pályafutását 1990-ben kontrolling és pénzügyi vezetőként a németországi Klöckner und Co. vállalatnál kezdte, majd 1993-tól kereskedelmi vezetőként a Kettner GmbH vállalatnál folytatta.

E.ON-os karrierje 1994-ben kezdődött, amikor felkérték, hogy vállalja el a németországi E.ON Ruhrgas kereskedelmi és kontrolling osztályának vezetését, majd nem sokkal később a műszaki ellenőrzési és támogatási osztály vezetője lett. Az ezredforduló szakmai pályáján is változást hozott, mivel 2000-ben a gázüzletág számlázási, tervezési és optimalizálási osztályának vezetője lett, valamint vállalatfejlesztési vezető. 2004 októberétől az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja, az igazgatóság elnöke, továbbá a horvátországi Croplin d.o.o felügyelőbizottságának alelnöke. 2009 februárjától tölti be az E.ON Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatói posztját.


Bosanszky_Peterraiffeisen_bank_logo

Bosánszky Péter a Raiffeisen Bank Zrt. tulajdonában álló RB Szolgáltató Kft. ügyvezetője, a nyíregyházi telephely, azon belül a telefonos ügyfélszolgálat (call center) vezetője. Szakmai karrierjét a Bank budapesti call centerében 1999-ben kezdte, majd fiókkoordinátorként jelentős szerepet töltött be a Bank fiókhálózatának bővítésében. Később visszaigazolva a call center csapatába, osztályvezetőként kamatoztatta tudását ügyfélszolgálati, értékesítési területen.

2011-ben született meg a döntés a nyíregyházi operációs központ létrehozásáról, egyben a telefonos ügyfélszolgálat költöztetéséről. Ezt megelőzően, illetve a költözéssel párhuzamosan került sor annak lean elvek szerinti átalakítására. Péter, mint az új telephely vezetője ekkor ismerkedett meg a lean szemlélettel és eszközökkel. Az új központ „Lean by design” projektje kimagasló eredményeket hozott és sikerült olyan, lean alapokon működő telefonos ügyfélszolgálatot létrehozni, amelyben a lean a munkatársi szinttől a menedzserekig beépült a napi működésbe, és hatékonyan támogatja a szervezeti célok megvalósulását.


Takacs_Ilonalego

Takács Ilona eredetileg közgazdász, majd a Shingo Institute (University of Utah, USA) szervezésében elvégezte a Shingo Lean Practitioner képzést. Az alap lean eszközök termelési és adminisztratív folyamatokban történő alkalmazásában szerzett tapasztalatok után 2006-tól egy nemzetközi lean szervezet felépítésén, valamint nemzetközi értékfolyamat projekteken dolgozott. 4 évet töltött kiküldetésben Dániában, 6 hónapot Németországban, rövidebb időszakokat az USA-ban, Mexikóban és Hongkongban. Képzett és gyakorlott a nagyvállalatok stratégiáinak szervezett bevezetésében és nyomon követésében, a Hoshin Kanri eszköz és folyamat szakértője.

A LEGO globális LCI (LEGO Continuous Improvement) igazgatójaként globális projektekben, a lean szemlélet fejlesztéséhez, fenntartásához kapcsolódó képzésekben, programokban vesz részt. A vállalat nyíregyházi gyárában a helyi vezetés lean útját  támogatja és a belső lean tanácsadói csapatot vezeti. Kiemelt figyelemmel dolgozik a lean szemlélet és eszközök fenntartását segítő vezetői viselkedésformák kidolgozásán, bevezetésén és nyomon követésén.


geszti_peter

Geszti Péter 1964-ben született Budapesten. Az ELTE Tanárképző Főiskola történelem és magyar irodalom szakán végzett 1989-ben, majd ezt követően a 90-es években televíziós és rádiós műsorvezetőként dolgozott (Rockstúdió, Ász, Megáll az ész, Showbálvány, Danubius Rádió). 1983 óta ír dalszövegeket, az Első Emelet együttes, számos magyar előadó és saját zenekarai számára úgy, mint Rapülők (1992-94), Jazz+Az (1998-2000), valamint Geszti Péter és Gringo Sztár (2011-). Társszerzője a Dzsungel Könyve című Musicalnek továbbá a Kalózok című filmnek. Az Akció NXS kommunikációs ügynökség (1991-2008), az ARC kiállítás (1999-), a Nemzeti Vágta (2008-) kreatív igazgatója, valamint társtulajdonosa, megálmodója és alapítója a Médiauniónak (2009-). Jelenleg az Okego kreatív ügynökség alapító-kreatív igazgatója, amely nevéhez fűződik többek között az RTL II. bevezető kampánya, a Grando és a Jófogás.hu reklámjai.

Díjai: a Magyar Televízió nívódíja, Mahasz Aranyzsiráf díjak, Déri díj, Huszka Jenő díj, Aranypenge Fesztivál nagydíjak, valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje.

A konferencia moderátora

balazsy_panna

Balázsy Panna újságíró, televíziós és rádiós műsorvezető. Jelenleg PR tanácsadóként tevékenykedik egy budapesti PR ügynökségnél. Emellett Globalista Konyha nevű cégén keresztül pop-up vacsora esteket szervez szerte az országban.

2009-től 2011-ig a NEO FM „Családi Magazin” és „NEO Portré” című műsorait vezette. 2010-ben társproducere volt az HBO saját gyártású „Romazsaruk” c. dokumentumfilmjének. 1999 és 2007 között az RTL Klub műsorvezetőjeként dolgozott (Reggeli, Delelő, Stella Moziklub, Aranycsirke gála), előtte 1996-től az MTV Repeta c. oktatási műsorát vezette három éven keresztül. Dolgozott a Radio Bridge, a Juventus és a Danubius Rádióknál, a TV3 és a Top Tv csatornáknál. A Komlósi Oktatási Stúdióban (KOS) elnyerte az „Év Műhelytanára” címet. Nyolc éven át vezette a Golden Globe és Oscar díj közvetítéseket. A Médiahajón megkapta az „Év Női Rádiós Műsorvezetője” díjat. Számos magazinban publikált. Nemzetközi Kapcsolatok és Spanyol diplomáit az amerikai George Mason Egyetemen szerezte.

A konferencia házigazdája

molnar_szabolcs

Molnár Szabolcs eredeti végzettsége közgazdász. A lean elveket 2000-ben kezdte el alkalmazni hazai multinacionális vállalatoknál, miközben szakmai tudását az USA-ban, Németországban és Mexikóban töltött lean projektek során mélyítette el. 2005-ben lépett lean tanácsadói pályára, az E-Con Csoport társalapítója, ügyvezetője. Számos hazai termelő-, szolgáltató vállalatnál vezetett lean projekteket, a stratégia kialakításától egészen az operatív szintig.

Ötletgazdája, később – 15 magánszeméllyel és 4 jogi személlyel együtt – alapítója a LEI Magyarországi Egyesületének. Az Egyesület 2012. januári bejegyzése óta annak elnökeként a lean szakma népszerűsítésén, fejlesztésén dolgozik. John Shookkal és további 16 ország LEI vezetőjével együtt tagja a Lean Global Network (LGN) elnökségének.

Több alkalommal oktatott lean ismereteket a Budapesti Corvinus Egyetem és a Pannon Egyetem hallgatóinak. A Lean szemlélet (Lean Thinking), a Tanulj meg látni (Learning to See), valamint a Vezesd a tanulást (Managing to Learn) könyvek szakmai lektora.


Nemzetközi Lean Konferencia – összefoglaló

Újra együtt – Országhatárokon átívelő lean tapasztalatcsere Budapesten

Nemzetközi Lean Konferencia, 2014
Budapest, 2014. június 12. – Ramada Resort | Aquaworld Budapest

Írta: Farnady Eszter Central Europe Installation Operation Manager
GE Hungary Kft. Healthcare Divízió

Harmadik alkalommal gyűlt össze a lean iránt érdeklődők és elkötelezettek hazai és nemzetközi közönsége, hogy előadásokat hallgassanak, beszélgessenek, tanuljanak egymástól.

A konferencia fő előadójaként ismét a szakma egyik neves képviselője jött el: Daniel Jones, aki a LEA (Lean Enterprise Academy, UK alapítója és elnöke), illetve a Lean Szemlélet (Lean Thinking) című könyv társszerzője.

Daniel_jones_eloadas

A rendezvény háziasszonya Balázsy Panna volt, aki nemcsak ösztönözte az előadásokon a közönséget, hogy kérdezzenek, hanem maga is – néha provokatív – kérdéseivel vitte tovább a gondolatok fonalát.
A konferencia megnyitója után Molnár Szabolcs a LEI Magyarországi Egyesülete elnöke visszatekintéssel kezdett: mit tanult az Egyesület a tavalyi konferencián, illetve az elmúlt évben a rendezvényeiken, műhelymunkáikon keresztül.

A visszatekintést folytatta Daniel Jones is, aki 25 év lean tanulságairól beszélt, mennyire megváltozott a körülöttünk levő környezet, és azzal együtt a kihívások is. Felhívta a közönség figyelmét, hogy mennyire fontos a termékek, szolgáltatások fejlesztése és hogy az ügyfelek élménye határozza meg a későbbi változtatásokat, fejlesztéseket. A kérdés tehát, hogy hogyan lehet bevonni az ügyfeleket a fejlesztésbe, hogy jobban, gyorsabban, egyszerűbben teremtsünk értéket. Annak érdekében, hogy érvényesüljön a “vevő hangja” (Voice of the Customer), a konferencia résztvevői a névkitűzőjükben található kanban kártyájukkal tudtak szavazni arra, hogy Daniel Jones úr a záródiáján bemutatott 4 témakör közül („Tanuljunk fókuszálni”; „Diagnosztizáljuk az értékfolyamatokat”; „Fejlesszük a képességeinket”; „Tervezzük meg a jövőt a felhasználókkal együtt”), melyiket fejtse ki részletesebben délutáni, hosszabb előadásában.

A szünet előtt „E-lean-dulás” címmel Tószegi Attila, a budapesti Herman Ottó Általános Iskola és Tudásközpont igazgatójának előadását hallhattuk. Betekintést nyerhettünk, mit is jelent egy igazgató „szemüvegén keresztül” egy általános iskolát igazgatni, mit jelent csapatot toborozni, bevonni. Hogy lehet a diákokból az évek során egy kíváncsi, tanulni akaró, az életre megfelelő túlélőkészlettel rendelkező kis felnőttet faragni, mindezt az általuk legfontosabbnak tartott 4K (Kreativitás és innováció, Kritikai gondolkodás és problémamegoldás, Kommunikáció, Kollaboráció) készségek fejlesztésével. Mindezt tudatos, tanulni akaró tanítógárdával és folyamatos változtatásokkal, megújulással, kudarcokkal és sikerekkel.

Toszegi_Attila_eloadas

Szünet után Dr. Eric Depluet úr, az E.ON Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója beszélt a konferencia résztvevőinek az E.ON lean utazásáról, milyen nagyobb mérföldkövek jelentettek fejlődést a cég életében, megvilágítva a bevezetés emberi oldalát is. Megtudhattuk, hogy milyen sajátosságai vannak egy országos kiterjedésű, több telephelyen működő szervezetnek, valamint hogyan lehet a lean elveket szem előtt tartani napjaink viharos gazdasági időszakában.

Dr_Eric_Depluet_eloadasa

Ezt követően Bosánszky Péter a Raiffeisen Bank Szolgáltató Központ Kft. ügyvezető igazgatója saját útját mutatta be, mit jelentett az ő életében a lean, hogyan lett telefonos operátorból igazgató, bemutatva annak néhol vicces, néhol keserű tanulási pontjait. Szintén betekintést nyerhettünk abba, hogy mit is jelent egy telefonos ügyfélszolgálatot Budapestről Nyíregyházára költöztetni, valamint egy teljesen új szervezetet felállítani.

bosanszky_peter_eloadas

Az ebéd után Takács Ilona a LEGO Manufacturing Kft. Globális LCI igazgatója mesélt nekünk a LEGO új, 122.000 négyzetméteres nyíregyházi gyáráról, amit zöldmezős beruházásként nemrég adtak át. Elsőként egy, a gyár építéséről szóló összefoglaló videót tekinthettünk meg, majd megismerhettük az új gyár tervezésének és építésének koncepcióját, a számukra legfontosabb 3 fő szempont (biztonság, rugalmasság, áramlás) mentén, valamint ennek az útnak a tanulási pontjait.

Takacs_Ilona_eloadas

A „lean dobozon kívüli” előadó idén Geszti Péter volt. Magyarország egyik legismertebb médiaszemélyisége sajátos stílusával és szófordulataival nem kis feladatot adott a tolmácsoknak. A konferencia résztvevői képet kaphattak arról, milyen szakmai kihívásokkal küzd egy kreatív kommunikációs szakember, aki ráadásul a projektjei tervezésben, kivitelezésben, tanulásban nem is áll olyan messze egy gyár vagy szolgáltató vállalat kihívásaitól.

geszti_peter_eloadasa

A konferencia két kávészünetében az Egyesület 5 vállalati tagjának (Audi, Avis Budget Group, Bosch, Lufthansa Systems, National Instruments) képviselői egy-egy kiválasztott, valós esettanulmányt mutattak be. A könnyebb áttekinthetőség érdekében az esetek egy-egy 120×200 cm-es roll-up molinóra lettek kinyomtatva. Ezeknél a molinóknál várták a kávészünetekben a szakértők az érdeklődőket. Ezek a konkrét példák további tapasztalatszerzésre, szakmai beszélgetésre éskapcsolatépítésre adtak lehetőséget.

szakmai_beszelgetes

Az előadások sorát Daniel Jones úr zárta, a reggeli előadásának végén megmutatott négy témakör kifejtésével. Mivel pár szavazat eltéréssel mind a négy téma iránt hasonló volt az érdeklődés, így mindegyikről azonos arányban beszélt.
Az előadás keretét a lean menedzsment rendszere és a lean transzformáció adta egy olyan kórház példáján keresztül, amelynek alagsorában még Leonardo Da Vinci végezte orvosi tanulmányait. Az üzenet lényege a hallgatóság felé az volt, hogy a lean utazást nem szabályoknak, programoknak vagy eszközöknek kell meghatároznia, hanem a megfelelő kereteket használó párbeszédeknek a célok (Purpose), folyamatok (Process) és emberek (People) vonatkozásában.

  • A „Tanuljunk meg fókuszálni” rész üzenete egyértelmű volt és a vezetőknek szólt: az ő értékteremtő munkájukat az határozza meg, hogy miként választanak célokat és hogyan ösztönzik gondolkodásra a szervezeteket.
  • A „Diagnosztizáljuk az értékfolyamatainkat téma a lean örökzöldek közé tartozott. A belső kiegyensúlyozatlanságot, vagy káoszt nem az ügyfelek kiszámíthatatlan viselkedése és igényei, hanem a belső folyamatok képességei határozzák meg és ezt meg kell tanulnunk közösen meglátni.
  • A „Fejlesszük a képességeinket” szakasz a lean vállalat, mint tanuló szervezet köré épült. Az A3 menedzsment által megalapozott párbeszéd és az oobeya, vagy folyamat- és termékfejlesztés koncepciójának fontosságára hívta fel a figyelmet és annak nehézségére, hogyan lehet elsajátítani a tanulva tanítani képességét.
  • A „Tervezzük meg a jövőt a felhasználókkal együtt” rész a felhasználókról (nem vevőkről) szólt és az ő szerepükről az értékteremtésben és a termék / szolgáltatás fejlesztésében, ami a lean startup kérdéskörét és az információtechnológia által elérhető nagy mennyiségű információ (big data) feldolgozását és annak megértését taglalta.
    (A konferencia szervezői ennek hatására már tervezik az esemény résztvevőiből álló munkacsoport felállítását, hogy a jövő évi konferencia még jobban illeszkedjen a vevői igényekhez. [a szerk.])
Daniel_Jones_eloadasa_2

Mind a négy pont újabb kérdéseket vetett fel, amelyekre ma még nincs megoldás. „Együtt kell, hogy keressük rájuk a választ” bátorította a közösséget a lean szemlélet egyik meghatározó gondolkodója.

Az egész konferencián érezhető volt a tükörbe nézés, visszatekintés, és folyamatos tanulás szemlélete, legyen az gyártósor, rendezvényszervezés, gyárköltöztetés vagy iskola vezetése. Tószegi úr egy Herman Ottó idézettel kezdett, én ezzel fejezném be:

„Legyünk büszkék arra, amik voltunk, s igyekezzünk különbek lenni annál, amik vagyunk.”
osszefoglalo_kepek

tovább a konferencia képgalériájához

Cikkek a konferenciáról a Planet Lean oldalán

planetlean_logos_final

Konferenciánk egyik vendége Roberto Priolo volt, aki a Lean Global Network (LGN) által nemrégiben elindított Planet Lean oldal főszerkesztője. Roberto – csak úgy mint Daniel Jones, illetve Buket Kanber a török testvérszervezetünktől – a lengyel szervezet konferenciájáról jött át hozzánk, hogy részletesebben megismerkedjen Egyesületünk működésével, Nemzetközi Lean Konferenciánk felépítésével. Tapasztalatait az alábbi összefoglaló cikkben, valamint a Tószegi Attilával készített interjújában olvashatjuk (amelyet hamarosan még további két interjú fog követni).

A konferencia résztevőinek visszajelzései, értékelése

Idézetek a résztvevők által kitöltött értékelőlapokról

“Mindegyik előadó jó volt, előadás érdekes, lelkes. Külön tetszett, hogy olyan eseteket is bemutattak, akik nem is tudták, hogy leant gyakorolnak.”

“Ha lehet, máskor is szívesen látnék állami szektorból való példákat (iskola, kórház) és lean megoldásokat az “életből”, nem lean szakértőktől. Pl. Tószegi Attila vagy Geszti Péter ezen a konferencián.”

“Olyan előadásokat hallgatnék szívesen, amik lelkesítenek és ami után alig várom, hogy “haza” menjek és bevessem magamat és a csapatomat. Tudnátok olyan előadót is taláni, ahol nem a csúcsvezető az, aki hajtja a lean fejlődést? (hanem pl. egy középvezető)?”

“Jó lenne legközelebb meghívni egy start-up vállalkozót.”

“Nagyon jó volt a két Preziben készített előadás! Lehetne ez a szabványos prezentációs forma, mert sokkal jobb, mint a Power Point diák nézegetése!”

“Molinós esettanulmányok a szünetekben: kiváló ötlet. További fejlesztési javaslat: a témáról moderált beszélgetés, még jobban elősegítve a kapcsolatépítést.”

“A vállalatok esettanulmányainál a nagyobb szervezettség segítette volna a résztvevőket. Például előzetes jelentkezés, kötött létszám, kötött időben. Az előadók nem tudtak mindenkivel foglalkozni, akik kíváncsiak voltak rájuk.”

“A nagyobb médianyilvánosság fontos lenne, főleg azért is, mert így kevesebb tér nyílna az “ál-lean” szakértőknek és nyilvánvalóvá válna, hogy itt van az érdemi szakmai háttér.”

“Sok sikert és kitartást!”

Az értékelőlapok összesített eredményei (1 – egyáltalán nem; 5 – kiváló):

Ertekelolapok1ertekelolapok2